Indonesia pertempuran untuk membantu mangsa tsunami

October 29, 2010 at 8:25 am

UTARA Pagai, Indonesia (ANTARA News) – Indonesia berjuang untuk memberikan bantuan ke pulau-pulau terpencil di mana tsunami menewaskan lebih dari 400 orang, sebagai badan berbaring bertebaran di pantai dan dikebumikan pada hari runtuhan selepas gelombang menghentam.
Bencana pejabat respon percaya angka kematian akhir dari gelombang besar yang melanda pulau rantai Mentawai di lepas pantai barat Sumatera Isnin bisa lulus 600, dengan banyak korban tersedot ke laut, sebagai tsunami surut.
Hampir 13,000 orang tinggal di tenda-tenda darurat di pulau-pulau selepas rumah mereka musnah dalam gelombang, yang dipicu oleh gempa berkekuatan 7,7 kuat.
Di tempat lain di kepulauan yang rawan bencana, gunung berapi bangsa yang paling aktif, Gunung Merapi, sudah memuntahkan lava dan abu, mengancam warga yang mungkin telah kembali ke rumah mereka setelah letusan pada Selasa menewaskan 34 orang.
“Ini menembak awan panas pada 06:10 sejauh 3,5 kilometer (lebih dari dua batu) di lereng tenggara dan diikuti dengan hujan abu,” kata Heru Suparwoko volcanologist AFP.
Awan ialah “pasti berbahaya” bagi orang-orang yang menolak untuk mematuhi perintah untuk mengambil zon bahaya di Pulau Jawa atau yang telah kembali ke cenderung ternakan mereka dan harta benda, ia menambah.
Sekitar 50.000 orang telah melarikan diri ke tempat penampungan sementara tetapi banyak yang kembali ke ladang mereka di gunung api pada siang hari, walaupun ancaman letusan lain mematikan.
Di Mentawai, tempat tujuan legenda bagi peselancar asing, tetapi merupakan bagian yang tidak dinyatakan miskin dan terlantar di Indonesia, mayat yang ditemui terkubur di pantai dan bahkan terjebak dalam pohon.
Korban meninggal terbaru rasmi berdiri pada 408, dengan 303 masih dinyatakan hilang. Para pegawai berkata sebanyak 200 yang hilang tidak diharapkan dapat ditemui hidup.
“Ketika kami terbang di atas wilayah tersebut terakhir (Selasa) kami melihat banyak mayat. Kepala dan kakinya mencuat keluar dari pasir, sebahagian dari mereka berada di pohon,” kata Ade Edward bencana rasmi Khamis.
Indonesia awalnya menolak tawaran bantuan asing, tetapi Australia mengumumkan bahawa Jakarta telah menerima sekitar satu juta dolar AS bernilai bantuan untuk kedua-dua bencana.
Suruhanjaya Eropah menerbitkan € 1.500.000 (dua juta dolar) dalam bantuan dan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mengatakan PBB berdiri sedia membantu dengan cara apapun.
“Indonesia saat ini sedang menangani banyak keadaan kecemasan, yang kumulatif kesan adalah menempatkan kapasiti tempatan di bawah tekanan berat,” kata Kepala bantuan Eropah Kristalina Georgieva.
Amerika Syarikat dan negara-negara Asia juga menawarkan bantuan.
Cuaca buruk telah menghalang usaha untuk mengangkut bantuan seperti khemah, ubat-ubatan, makanan dan air ke pulau-pulau dengan perahu dari pelabuhan terdekat Padang, yang lebih dari setengah hari jauhnya bahkan dalam keadaan terbaik.
Pasukan dan kapal perang telah dihantar ke daerah tetapi lebih banyak helikopter dan kapal feri diperlukan untuk mendapatkan bantuan kepada masyarakat yang paling terpencil, beberapa di antaranya tidak jalan dan komunikasi wayarles.
“Kakitangan kami telah menunggu di Padang sejak Isnin malam untuk mencapai daerah terpencil Mereka saat ini masih di Padang,.” Kata World Vision tanggap darurat pengarah Jimmy Nadapdap.
Dave Jenkins kesihatan lembaga independen Surfaid Antarabangsa, yang berpusat di Mentawai, berkata: “Cuaca buruk dijangka dan situasi yang sangat mencabar telah dibuat jauh lebih buruk.”
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono melawat daerah itu Khamis dan mengatakan selamat kerajaan melakukan semuanya itu bisa untuk membantu mereka.
Pejabat dipukul jauh soalan tentang mengapa sistem amaran mahal – ditubuhkan selepas tsunami Asia 2004 menewaskan hampir 170,000 orang di Sumatera dan pulau-pulau yang terdekat – gagal untuk memperingatkan orang-orang di Mentawai.
Korban mengatakan amaran saja yang mereka terima adalah “gemuruh” suara ombak seperti yang melaju ke arah mereka tak lama sebelum pukul 10.00 WIB, walaupun amaran tsunami rasmi telah diterbitkan di Jakarta.
Seorang pegawai bertanggung jawab atas peringatan menyalahkan pemerintah daerah di Mentawai kerana gagal lulus waspada, mengatakan kepada wartawan: “Kami tidak merasa ada kesalahan apapun.”
Kepulauan Indonesia ini dipenuhi dengan sejumlah gunung berapi aktif dan membentang dari Lautan Pasifik ke Lautan Hindi, yang merangkumi pertemuan lempeng tektonik beberapa di “cincin api” yang disebut.
Menurut US Geological Survey, gempa bumi hari Isnin adalah “yang terakhir dari urutan pecah besar sepanjang Sunda megathrust” termasuk gempa 2004.

About these ads

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , .

tol bencana Indonesia hits 377 gunung berapi meletus lagi


Categories

Arkib Blog

Lain-lain

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

about.me

Mohd Amin Ibrahim

Mohd Amin Ibrahim

Blogging Fanatic


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: