Amaran Keganasan AS Boleh Menyakiti Ekonomi Eropah

October 4, 2010 at 7:16 am

MADRID – Seorang penasihat langka untuk US pelancong untuk berhati-hati terhadap ancaman pengganas berpotensi di Eropah menarik Amerika mengangkat bahu Minggu dari Paris ke Rom, tetapi para pegawai pelancongan bimbang bahawa hal itu boleh menghalang calon pengunjung dari bergerak maju dengan rancangan untuk menyeberangi Atlantik.
Tanda perjalanan adalah langkah di bawah amaran rasmi untuk tidak melawat Eropah, namun beberapa ahli mengatakan masih boleh menyakiti ekonomi Eropah yang rapuh sudah terpukul keras oleh krisis hutang.
“Saya fikir jika seseorang sedang mencari alasan untuk tidak melakukan perjalanan, maka ini hanya tiket,” kata George Hobica, pengasas Airfarewatchdog.com. “Namun, saya tidak berfikir kebanyakan orang akan mengubah rancangan mereka kecuali ancaman yang sangat khusus.”
Amaran Kementerian Luar Negeri menyarankan ratusan ribu warga negara AS yang tinggal atau melakukan perjalanan di Eropah untuk mengambil tindakan lebih lanjut tentang keselamatan peribadi mereka. Para pegawai keselamatan mengatakan pengganas mungkin merancang serangan di Eropah dengan senjata serangan terhadap tempat-tempat umum, serupa dengan foya 2008 penembakan mematikan di Mumbai, India.
Tanpa ancaman tertentu, Namun, pengunjung Amerika tidak membiarkan waspada mengganggu perjalanan mereka.
“Kami tinggal di New York. Jadi di New York kita berfikir tentang hal ini sepanjang waktu,” kata Richard Mintzer, seorang Amerika 55 tahun melawat Itali dengan isterinya. “Saya tidak akan mengatakan bahawa kita sangat bimbang di Rom, tidak lebih dari kita akan di rumah, atau di mana pun di dunia Barat.”
Pada musim semi-musim panas Paris ‘fashion show 2011 siap pakai, W majalah fashion pasaran pengarah Karla Martinez mengatakan ia mendapat “bimbang selama lima minit, tapi kemudian aku lupa tentang hal itu dan kembali ke pekerjaan yang aku di sini untuk melakukan .
“Ini sedikit menakutkan apabila anda tinggal di sebuah hotel besar dengan banyak pelancong, kerana kami dengar yang boleh target, tapi aku berusaha untuk tidak terlalu bekerja Facebook tentang itu,” katanya. “Pada akhir hari semua boleh anda lakukan adalah menjaga mata dan telinga terbuka dan cuba untuk tidak menjadi naif.”

Para IES kumpulan bukan keuntungan Abroad menghantar e-mel peringatan Minggu sekitar 1,500 pelajar dalam kajian Eropah di luar negeri program untuk mengelakkan tempat-tempat wisata yang ramai dan nongkrong biasanya sering dikunjungi oleh orang Amerika. Mesej – juga dihantar kepada orang tua murid ‘- juga mengatakan kepada pelajar untuk meninggalkan tempat-tempat umum jika mereka melihat tanda-tanda masalah.
“Kami mengatakan, ‘Jadi waspada, hati-hati dan sedar persekitaran anda,'” IES wakil presiden eksekutif Bill Hoye kata. “Ertinya,” Jangan sekali dipasang ke iPod anda. ‘”
Jam selepas e-mel yang dihantar oleh kumpulan yang berpusat di Chicago, itu ada tanda-tanda pelajar yang ingin keluar dari program.
Kesan perjalanan boleh memperdalam jika ancaman mengarah ke yang baru, langkah-langkah keselamatan ketat, kata Henry Harteveldt, seorang penganalisis perjalanan bagi Forrester Research. Tapi hawa yang berpusat di AS Transport Association, kumpulan perdagangan untuk industri penerbangan, mengatakan mereka mengharapkan “perniagaan seperti biasa.”
United, Continental dan Delta mengatakan bahawa mereka beroperasi seperti biasa pada hari Ahad tanpa pembatalan atau penangguhan berkaitan dengan amaran keganasan. Syarikat penerbangan mengatakan pelanggan akan dikenakan hukuman biasa jika mereka ingin menukar jadual.
Kevin Mitchell, ketua Perjalanan Perniagaan Koalisi, kata pelancong perniagaan kemungkinan akan terus rancangan mereka dan memegang tiket dikembalikan selama amaran tetap “cukup umum.”
“Kesan terbesar akan menjadi orang-orang yang sekarang belum membuat rancangan mereka,” kata Mitchell. “Mereka adalah orang-orang yang akan menghalang keputusan mereka sampai situasinya sedikit lebih jelas.”
Tanda perjalanan mencatat secara khusus “potensi pengganas untuk menyerang sistem pengangkutan awam dan infrastruktur pelancongan yang lain.”
“Maklumat sekarang menunjukkan bahawa al-Qaeda dan pertubuhan-pertubuhan gabungannya terus rancangan serangan pengganas,” katanya. “Kerajaan Eropah telah mengambil tindakan untuk berjaga-jaga terhadap serangan pengganas dan beberapa telah bercakap secara terbuka tentang keadaan ancaman quality.”
Senator AS Charles Schumer, DN.Y., menekankan kepada para wartawan selepas bercakap dengan Jabatan Luar Negeri dan Jabatan Kehakiman pegawai yang waspada “bermaksud berhati-hati ketika anda pergi, tetapi mereka tidak menyarankan anda untuk tidak pergi.”
AS dan pakar keselamatan Eropah telah bersangkutan untuk hari tentang serangan keganasan serupa dengan yang di Mumbai, yang menewaskan 166 orang terbunuh dan disasarkan dua hotel mewah, pusat Yahudi, Restoran popular dan stesen kereta yang penuh sesak.
Pejabat Luar Negeri Inggeris pada hari Ahad mulai amaran pelancong Inggeris ke Perancis dan Jerman bahawa ancaman keganasan di negara-negara tersebut tinggi. Britain’s Home Setiausaha Theresa Mei mengatakan ancaman keganasan di Inggeris tetap tidak berubah pada “parah,” yang bererti serangan sangat mungkin.
Kementerian Dalam Negeri Jerman mengatakan, melihat tidak perlu untuk menukar penilaian risiko ke negara itu dan ada “masih ada penunjuk konkrit dari serangan dekat” sana. Menteri Dalam Negeri Perancis mengatakan ancaman serangan pengganas adalah nyata tapi bahawa negara tidak meningkatkan tahap siap sedia nya.
“Ancaman pengganas itu ada, dan boleh memukul kami bila-bila masa,” menteri pertahanan Perancis, Herve Morin, seperti dikutip dalam harian Le Parisien. “Rangkaian mengorganisasikan diri mereka untuk mempersiapkan serangan terus-menerus dibongkar di seluruh dunia Ini baik bagi Perancis untuk mengetahui hal ini,.”
Seorang pegawai Perancis mengatakan Minggu bahwa polis Itali telah menangkap seorang yang disyaki Perancis link ke rangkaian pejuang merekrut untuk Afghanistan. Lelaki itu ditangkap di Naples pada awal September, kata pegawai, yang tidak diberi kuasa untuk secara awam namanya kerana kes keganasan diklasifikasikan.
Tanda Amerika Syarikat tidak menukar rancangan untuk tiga pasukan NBA untuk bermain game pra-musim pekan ini di London, Milan dan Barcelona, Sepanyol, walaupun Minnesota Timberwolves pelatih Kurt Rambis kata pemain yang mendapatkan keselamatan tambahan ketika mereka pergi keluar.
Kobe Bryant dan ahli-ahli lain dari Los Angeles Lakers menghadiri perlawanan Liga Perdana antara rival London Chelsea dan Arsenal. Lakers Pau Gasol pusat mengatakan dia tidak berniat menghabiskan waktunya di London duduk di bilik hotel.
“Ini bandar besar untuk keluar dan berjalan di dalam, dan hal-hal pengalaman itu akan. Menjadi kejahatan untuk tinggal di hotel,” kata Gasol.
Notis warga Amerika mengatakan “harus mengambil setiap langkah pencegahan untuk menyedari persekitaran mereka dan untuk mengadopsi langkah-langkah keselamatan yang tepat untuk melindungi diri ketika musafir,” menurut amaran tersebut.
waspada itu tidak dimaksudkan untuk mendesak para pelancong untuk tinggal jauh dari tempat-tempat umum. Ini jatuh pendek dari travel warning formal, yang boleh mempunyai implikasi yang lebih luas termasuk kemungkinan kuat penerbangan dibatalkan dan tempahan hotel dan suspensi banyak perguruan tinggi AS dan program kajian-universiti luar negeri.
Walaupun kebimbangan bahawa amaran itu boleh menyebabkan kemerosotan perjalanan Eropah, tidak ada pembangkang yang kuat dari para pemimpin Eropah, yang disarankan peribadi daripada tindakan yang akan datang, seorang pegawai Eropah mengatakan.
Marietta kasar, pemandu pelancongan Inggeris di Berlin, mengatakan sedang prihatin tentang keganasan saat bepergian telah hanya menjadi sesuatu yang setiap orang harus hidup bersama.
“Ini seharusnya tidak mempengaruhi kehidupan sehari-hari anda, dan tentunya aku tidak merasa seperti itu ada di sini di Berlin,” katanya.
Para pegawai perisikan AS yakin Osama bin Laden berada di balik rancangan untuk menyerang beberapa bandar di Eropah. Jika itu benar, itu akan menjadi peranan yang paling operasi bin Laden telah dimainkan dalam merancang serangan sejak 11 September 2001.
Lapan Jerman dan dua saudara Inggeris di jantung dari rancangan keganasan al-Qaeda-linked terhadap bandar-bandar Eropah, namun rencana tersebut masih dalam tahap awal, dengan tersangka menelefon kenalan di Eropah untuk logistik rencana, seorang pegawai perisikan Pakistan mengatakan terkini minggu. Salah satu Inggeris tewas dalam serangan peluru berpandu CIA baru-baru ini, katanya.
Para pegawai Pakistan mengatakan, tersangka bersembunyi di Waziristan Utara, wilayah suku Pakistan dimana militansi tersebar luas dan di mana AS banyak difokuskan serangan pesawat-loji peluru berpandu.

Entry filed under: Berita Dunia, Berita Ekonomi. Tags: , .

Calon Menjadi Kreatif Untuk Membina Senarai Teks-Mesej


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: