Kerajaan AS Saman 3 Syarikat Kad Kredit Terbesar

October 5, 2010 at 2:13 am

WASHINGTON – Jabatan Kehakiman pada hari Isnin menggugat tiga terbesar syarikat-syarikat AS kad kredit untuk amalan-amalan anti persaingan dan mencapai penyelesaian yang dicadangkan dengan dua daripada mereka, MasterCard dan Visa.
“Kami ingin meletakkan lebih banyak wang dalam pelanggan saku, dan dengan menghilangkan syarikat kad kredit ‘Peraturan anti persaingan, kita akan mencapai hal itu,” kata Jaksa Agung Eric Holder sebuah sidang akhbar petang. “Syarikat menempatkan peniaga dan pelanggan mereka dalam situasi yang tidak-menang” dan “pelanggan disandera.”
American Express Co mengatakan bersedia untuk upah melawan multiyear perlawanan terhadap tuntutan persekutuan, dengan alasan bahawa ubat yang dicadangkan Jabatan Kehakiman akan mempromosikan pelanggan kemudi dari satu rangkaian pembayaran untuk lain dan “akan melakukan apa-apa untuk meningkatkan persaingan.”
Dalam makalah diajukan di mahkamah persekutuan di Brooklyn, jabatan dan negara umum pelbagai peguam menggugat semua tiga syarikat, mengatakan mereka sedang berusaha untuk melindungi diri dari pertandingan.
Pada masa yang sama, Jabatan Kehakiman mengajukan penyelesaian telah mencapai dengan Visa dan MasterCard. Mahkamah kelulusan penempatan seperti biasanya formalitas.
Dalam penyelesaian ini, Visa dan MasterCard bersetuju untuk tidak melarang pedagang dari tawaran diskaun atau potongan harga pelanggan untuk menggunakan kad jenis tertentu. Visa dan MasterCard juga harus membolehkan peniaga untuk mendedahkan keutamaan untuk menggunakan kad murah dalam rangkaian atau bentuk pembayaran yang lain.
Tuntutan itu mengatakan syarikat kad yang menghalang pedagang dari mempromosikan penggunaan kredit bersaing atau kad charge dengan kos penerimaan yang lebih rendah.
Setiap kali pelanggan menggunakan kad kredit untuk membuat pembelian, peniaga perlu membayar bayaran. Kos tersebut membawa 35000000000 $ tahun lalu menjadi tiga syarikat kad kredit dan bank sekutu mereka.
“Kami partway sana” dengan perjanjian yang dicadangkan dengan Visa dan MasterCard, Asisten Jaksa Agung Christine Varney, kepala divisi antitrust jabatan, mengatakan pada sidang akhbar.
“Kami tetap terbuka” untuk mencari penyelesaian dengan American Express, “tambah Varney.
Saham American Express ditutup pada $ 39,05, turun lebih dari 6 peratus; MasterCard berakhir pada $ 222,64 turun kurang dari 1 peratus, dan Visa turun hari ini di $ 73,24, kehilangan kurang daripada satu perempat peratusan mata.
Bergabung tuntutan adalah negara peguam umum dari Maryland, Connecticut, Iowa, Michigan, Missouri, Ohio dan Texas.
American Express menyatakan bahawa perjanjian dengan peniaga melindungi para pemegang kad kredit, yang cenderung lebih makmur dan menghabiskan lebih dari pengguna kad lain. Selain itu, syarikat berkata, banyak dari kontrak peniaga yang mengizinkan promosi.
“Akibatnya, kerajaan dengan alasan bahawa kita tidak boleh tidak berunding dengan peniaga kita tentang bagaimana mereka melayan kad ahli kami di titik jualan,” kata Amex General Counsel Louise Induk. Dia mengatakan kontrak “dimaksudkan untuk melindungi pelanggan daripada tekanan oleh para peniaga untuk tidak menggunakan kad pilihan mereka.”

Entry filed under: Berita Dunia, Berita Ekonomi. Tags: , , .

Laptop Panas Sebabkan Kerosakan Kulit Pada Paha Sehari selepas musim, 3 pengurus kumpulan besar dipecat


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: