Wawancara AP: Jaksa mengatakan doping meluas

October 6, 2010 at 2:11 am

ROMA – Itali jaksa anti-doping yakin bahawa semua pesepeda adalah doping, kepercayaan diperkuat oleh empat tahun bekerja sebagai salah satu pemimpin dunia dalam usaha menentang dadah dalam sukan.
“Saya bukan satu-satunya mengatakannya Akhir-akhir ini,. Semua pesepeda saya disoal siasat telah mengatakan bahawa dopes semua orang,” kata Ettore 78 tahun Torri The Associated Press Selasa dalam wawancara pertamanya dalam masa dua tahun.
Torri telah berada di garis depan perjuangan anti-doping sejak beliau mengambil alih pada tahun 2006, menuntut juara Giro d’Italia Ivan Basso dan Danilo Di Luca dan standouts Itali lain, seperti Alessandro Petacchi dan Riccardo Ricco, atas nama Olimpik Itali Jawatankuasa dikenali sebagai Coni.
“Semakin lama saya terlibat dalam hal ini, semakin saya mengagumi betapa luasnya doping,” kata Torri. “Dan aku tidak berfikir itu akan dibanteras Kerana itu hanya berkembang secara terus menerus .. Ada zat baru keluar yang tidak dapat diuji.”
Torri mengatakan doping legalisasi akan menjadi penyelesaian mungkin jika itu tidak membahayakan kesihatan pesepeda, mencatatkan bahawa kuasa anti-doping menuntut hanya sebahagian kecil pelanggar.
“Ini tidak adil ketika kita memilih satu pengendara dalam 100,” katanya. “Jika 99 yang lain telah didoping juga, tetapi tidak dituntut, itu tidak adil.”
Adapun tuduhan doping baru-baru ini terhadap pemenang Tour de France Alberto Contador, Torri mengatakan Coni “adalah yang pertama untuk menyerang sistem Sepanyol, yang merupakan menara kebal.”
Sementara Torri tidak mempunyai pengetahuan langsung kes terhadap Contador, beberapa tahun yang lalu dia pergi demi satu pelumba Sepanyol, Alejandro Valverde, atas penglibatannya dalam probe 2006 yang dikenali sebagai Operasi Puerto.
Valverde dilarang daripada bangsa di Itali, suspensi yang dipanjangkan di seluruh dunia setelah bertahun-tahun litigasi.
Contador itu sementara ditangguhkan oleh International Cycling Federation (UCI) pekan lalu setelah sejumlah kecil ubat clenbuterol dilarang dijumpai dalam sistem tubuhnya. Contador menyalahkan tercemar daging lembu untuk hasilnya.
“Dia boleh menyalahkan pada filet ia makan, tapi itu tidak cukup,” kata Torri. “Dia perlu untuk membuktikannya.”
hampir 50 Torri bertahun-tahun perkhidmatan di pejabat kejaksaan Roma telah membantunya menjaga hubungan dengan pengadilan di pekerjaannya yang sekarang.
Dia mengikuti kes mahkamah di Perugia, Padua, Como, Mantova, Sardinia dan Rom. Dia mengatakan doping lebih luas pada peringkat amatur, mencatat bagaimana pemenang dei Maratona musim panas ini Dolomiti – salah satu bangsa yang terbesar di negara amatur – diuji positif.
“Selama doping merupakan pilihan ekonomi yang layak, selalu akan ada,” katanya. “Ini perlu dibuat sehingga tidak lagi layak secara ekonomi.”
Torri mengutip sebuah penambah darah dan otot yang disebut Aicar, yang sebuah makmal di Cologne baru-baru ini mengembangkan sebuah ujian untuk dikesan.
“Anti-doping selalu di belakang dopers. Misalnya, sesiapa sahaja yang digunakan (Aicar) sampai terakhir turun,” katanya. “Setiap kali kita mengembangkan ujian, kami sudah kehilangan 50 peratus dari mereka yang telah diolah dengan bahan.”
Bahkan ketika ujian dibangunkan untuk mencari zat tertentu, yang tidak menghilangkan penggunaan dadah di kalangan dopers.
“Selalu ada cara untuk menggunakan dosis mikro yang tidak ditemui dalam ujian,” kata Torri. “Ini pelatih benar-benar baik pekerjaan mereka, dan mereka mampu cukup ubat yang tetap pada paras bawah dilarang.”
Peraturan saat ini dibuat oleh World Anti-Doping dan program pasport baru biologi UCI itu perlu dimudahkan, menurut Torri.
“Dalam beberapa kes, Peraturan komplikasi menyokong terdakwa,” katanya.

Entry filed under: Berita Sukan. Tags: , , .

Rangka, kotoran – ini adalah sebahagian terkini pemilihan Bahasa Baru dijumpai tersembunyi di India


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: