Buku Baru Mandela menawarkan potret peribadi

October 11, 2010 at 8:56 am

Johannesburg – Nelson Mandela gagal kelas, ribut atas anak-anaknya, berkelahi dengan isterinya.
Ini bukan ikon anti-aparteid dari “Long Walk to Freedom,” 1995 autobiografi Mandela. “Perbualan dengan Myself,” yang dijual Selasa di 22 negara dan 20 bahasa dari Catalonia ke Turki, menyajikan Mandela lebih manusiawi, kesalahan, kelemahan dan semua.
“Perbualan” disusun dengan berkat presiden 92 tahun, bekas Afrika Selatan oleh pasukan juru arkib, editor dan penyumbang yang bekerja dari dekad nota, surat, rakaman perbualan dan bahan yang lain.
Dalam kata pengantar sebuah, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menulis bahawa Mandela, yang sebahagian besar bersara daripada kehidupan awam pada tahun 2004, adalah inspirasi bahkan jika ia tidak suci.
“Di bawah sejarah yang telah dibuat, ada manusia yang memilih harapan atas ketakutan – kemajuan atas penjara dari masa lalu,” tulis Obama. “Dan aku diingatkan bahawa walaupun ia telah menjadi legenda, untuk mengetahui orang itu … adalah untuk menghormati dia bahkan lebih.”
“Perbualan” yang terbaik dibaca sebagai pendamping untuk “Long Walk,” yang sebahagian dikira oleh Mandela dan ahli-ahli lain dari Afrika partinya Kongres Nasional untuk membangkitkan sokongan untuk aktivis anti-aparteid saat mereka melangkah ke dalam peranan baru sebagai pemimpin cuba untuk menyembuhkan dan mengembangkan suatu bangsa, dibahagikan miskin.
Saat ia dikatakan dalam “Perbualan,” sebuah autobiografi daripada “pejuang kemerdekaan mau tidak mau harus dipengaruhi oleh pertanyaan apakah wahyu dari fakta-fakta tertentu, namun benar mereka mungkin, akan membantu kemajuan perjuangan.”
Tentu saja, kemungkinan kekerasan dalam perkahwinan pertama Mandela, untuk Evelyn Mase, yang meninggal pada tahun 2004, tidak punya tempat dalam autobiografi rasmi. Tetapi telah dibesarkan di tempat lain, termasuk di “Young Mandela,” sebuah biografi yang tidak dibenarkan oleh penulis Inggeris David James Smith yang muncul awal tahun ini.
Dalam “Perbualan,” menempatkan Mandela versinya pada nota. Dalam sebuah transkrip perbualan dengan Ahmed Kathrada, seorang teman dan sesama veteran perjuangan anti-apartheid yang membantunya memoles “Long Walk,” Mandela menyangkal ia pernah cuba mencekik isteri pertamanya. Sebaliknya, katanya, ia mengancam akan membakar dia dengan poker panas merah.
“Jadi saya menangkap dia memegang lengannya dan memainkan, cukup bagi saya untuk mengambil hal ini keluar,” kata Mandela.
“Para poker pergi,” respons Kathrada.
Mandela: “Itu saja.”
Mandela mengatakan isteri pertamanya tidak mengerti atau menyokong aktivisme politiknya. Sebuah perkahwinan kedua, untuk Winnie Madikizela-Mandela, juga berakhir dengan perceraian. penderitaan-Nya atas mengorbankan kehidupan keluarga untuk politik adalah tema yang berulang daripada “Perbualan.”
“Saya suka bermain dan berbual dengan anak-anak-anak, memberi mereka mandi, makan dan meletakkan mereka ke tempat tidur dengan sedikit cerita, dan berada jauh dari keluarga telah bermasalah saya sepanjang kehidupan politik saya,” tulisnya dalam sebuah bahagian yang diambil dari autobiografi unpublished ia dimaksudkan sebagai sekuel “Long Walk,” tetapi tidak pernah selesai.
Lain “Perbualan” bahagian diambil dari nota Mandela dibuat di kalendar di hati-hati tulisan tangan nya, tegak. Pada tarikh 12 Disember 1984, ia mencatatkan: “Keputusan: gagal semua enam mata pelajaran.” Dia menulis di tempat lain mempunyai terlalu sedikit masa untuk belajar untuk gelar sarjana undang-undang lanjutnya, diambil dengan korespondensi ketika dia sedang di penjara.
Para editor dari “Perbualan” janji Mandela belakang tokoh masyarakat. Tapi katakan-semua akan sukar untuk membayangkan dari Mandela, yang menghabiskan tahun sebagai agen ANC rahsia bawah tanah, dan tahu selama 27 tahun di penjara yang surat bahkan kepercayaannya terdekat sedang dibaca dan disensor oleh kerajaan aparteid.
Mandela keluar dari penjara sebagai pemimpin Afrika yang paling terkenal dari abad ke-20, yang kata-katanya bisa pengaruh luas. memberinya lebih banyak alasan untuk dijaga. Tapi ada sekilas menarik dari manusia batiniah, dan mengedipkan humor dirayakan di “Perbualan.”
Dia menggambarkan dibawa dari penjara ke rumah sakit yang akan dirawat untuk TB, dan yang dihidangkan dengan sarapan daging dan telur walaupun pada diet bebas kolesterol. Ketika seorang pegawai memberi amaran dia melawan menentang perintah doktor, ia menjawab: “Hari ini, saya siap mati, Aku akan memakannya.”
Jualan buku ini akan bermanfaat bagi Nelson Mandela Foundation.
Dasar, yang menampung sebuah arkib Mandela dan menyokong pembangunan dan projek yang lain dalam nama-Nya, dihidupkan dalam beberapa tahun terakhir dari sebuah logo yang menampilkan wajah Mandela ke salah satu tangannya. Yang mencerminkan keinginannya untuk mengalihkan tumpuan dari dirinya sendiri, dan kepedulian nya warisannya akan bererti sedikit jika Afrika Selatan tidak mengambil atas diri mereka sendiri untuk membina negara mereka.
“Ini adalah di tangan anda untuk mencipta dunia yang lebih baik bagi semua orang yang hidup di dalamnya,” kata Mandela tahun lalu, menyeru orang di seluruh dunia untuk merayakan ulang tahun nya 18 Julai dengan melakukan yang baik bagi orang lain.
“Perbualan” menyajikan suatu orang Mandela lebih mungkin merasa mereka boleh meniru. Berakhir dengan sebuah bahagian dari autobiografi diterbitkan di mana beliau menegaskan ia tidak pernah suci – “. Bahkan berdasarkan definisi duniawi dari seorang suci sebagai orang berdosa yang terus mencuba”

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , .

Lompat kematian paus dituduhkan pada kering, lalu lintas kapal GOP harapan untuk terobosan di Timur Laut


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: