Chile choreographs selesai dramatik untuk menyelamatkan hikayat

October 13, 2010 at 2:20 am

SAN JOSE MILIKKU, Chile – Sebuah kapsul melarikan diri rudal-seperti diturunkan ke dalam terowong hampir setengah batu di gurun Chile Selasa malam untuk membawa 33 penambang-ke-udara segar dan kebebasan selepas 69 hari – setiap orang terpanjang yang pernah terperangkap di bawah tanah dan bertahan .
Wap bergegas dari lubang ke dalam udara malam dingin – tanda, keadaan lembap Sauna-seperti orang-orang telah mengalami di lombong emas dan tembaga.
Presiden Chile Sebastian Piñera menepuk sisi kapsul custom built bangga sebagai tindakan terakhir dari azab runtuhnya tambang mendekat.
“Kami membuat janji untuk tidak pernah menyerah, dan kami terus,” kata Piñera sambil menunggu untuk menyambut para penambang, yang daya tahan dan kesatuan terpikat dunia sebagai Chile cermat disusun penyelamatan mereka.
Menteri Pertambangan Laurence Golborne mengatakan dia berharap yang pertama dari penambang masih akan muncul sebelum tengah malam, sebuah proses yang lambat kerana keperluan untuk ujian metodis dengan seorang pekerja penyelamat di dalam setelah semua kabel dipasang dan diuji.
Seorang ahli penyelamatan tambang akan diturunkan di kapsul dan mengangkat lagi untuk mengujinya, dan kemudian bahawa penyelamat dan pasukan tentera laut khas paramedik akan diturunkan kepada orang-orang untuk mempersiapkan mereka untuk perjalanan itu. Hanya kemudian boleh penambang pertama ditarik untuk keselamatan. Diharapkan untuk memuat sebanyak 36 jam untuk penambang terkini yang diselamatkan.
Keluarga dan wartawan berkerumun di sekitar TV dan api unggun sebagai urutan penyelamatan awal diumumkan. Florencio Avalos, yang kedua 31 tahun-di-perintah dari penambang, harus keluar penambang pertama.

Avalos telah begitu pemalu yang ia menawarkan diri untuk menangani kamera penyelamat diturunkan sehingga dia tidak akan muncul pada video yang dihantar para penambang.
Keluar penambang terakhir adalah juga memutuskan: Shift mandor Luis Urzua, kepimpinan yang dikreditkan untuk membantu orang-orang bertahan 17 hari tanpa kenalan luar selepas keruntuhan. Orang-orang membuat bernilai 48 jam jatah terakhir yang turun waktu sebelum penyelamat boleh mengebor lubang untuk mereka dan turunkan lebih banyak makanan.
Janette Marin, adik ipar dari penambang Dario Segovia, berkata urutan penyelamatan tidak penting. “Yang penting adalah bahawa dia keluar, bahawa mereka semua keluar.
“Ini tidak akan berjaya kecuali mereka semua keluar,” tambahnya, menggemakan perpaduan bahawa para penambang dan orang-orang di Chile telah menyatakan.
Paramedik boleh menukar susunan penyelamatan berdasarkan pemeriksaan kesihatan singkat setelah mereka berada di tambang. Pertama keluar akan menjadi orang yang paling mampu menangani kesulitan dan memberitahu rakan-rakan mereka apa yang diharapkan. Kemudian, yang paling lemah dan sakit – dalam hal ini, sekitar 10 menderita hipertensi, diabetes, jangkitan gigi dan pernafasan dan lesi kulit dari kelembapan yang menindas tambang. Yang terakhir harus orang-orang yang baik secara fizikal fit dan kuat watak.
Chile telah mengambil tindakan luas untuk memastikan privasi para penambang ‘, dengan menggunakan skrin untuk menyekat bahagian atas paksi daripada lebih daripada 1,000 wartawan di TKP.
Para penambang akan dihantar melalui terowong tiup, seperti yang digunakan dalam stadium sukan, untuk ambulans untuk perjalanan beberapa ratus meter (meter) ke stesen triage untuk pemeriksaan perubatan. Mereka akan berkumpul dengan beberapa kerabat di daerah juga tertutup untuk media, sebelum dibawa dengan helikopter ke rumah sakit.
Setiap naik ke aci diharapkan dapat memakan masa sekitar 20 minit, dan pihak berkuasa berharap mereka boleh mengheret naik satu penambang pada jam. Ketika permukaan orang terakhir, menjanjikan untuk menamatkan krisis nasional yang bermula ketika 700,000 tan batu runtuh Ogos 5, menyegel para penambang ke hilir tambang.
Satu-satunya media dibenarkan untuk merakam mereka keluar dari poros akan menjadi jurugambar kerajaan dan saluran TV negara Chile, yang siaran langsung akan ditunda oleh 30 saat atau lebih untuk mencegah pelepasan sesuatu yang tidak terduga. Fotografer dan pembekal kamera pada platform lebih dari 300 kaki (90 meter) jauhnya.
Masalah teknikal terburuk yang boleh terjadi, menyelamatkan penyelaras Andre Sougarett kepada The Associated Press, adalah bahawa “batu boleh jatuh,” berpotensi macet kapsul sebahagian Facebook aci.
Serangan panik kepedulian penyelamat terbesar. Para penambang tidak akan dibius – mereka perlu waspada jika sesuatu berjalan salah. Jika penambang harus keluar lebih cepat, pasukan penyelamat akan mempercepatkan kapsul ke maksimum 3 meter pada saat, Menteri Kesihatan Jaime Manalich kata.
Upaya penyelamatan berisiko kerana tidak ada orang lain yang pernah cuba untuk mengekstrak penambang dari kedalaman tersebut, kata Davitt McAteer, yang diarahkan AS Galian Keselamatan dan Kesihatan Pentadbiran dalam kerajaan Clinton. Seorang penambang boleh sesak dan melakukan sesuatu untuk kerosakan kapsul. Atau sebuah batu yang jatuh boleh baji di aci. Atau kabel boleh menutup telefon. Atau rig yang menarik kabel boleh overheat.
“Anda boleh menjadi baik dan anda boleh berjaya Dan mereka sudah baik dan beruntung.,” Kata McAteer AP. “Knock pada kayu bahawa kemenangan ini memegang keluar selama 33 jam ke depan.”
Golborne, yang pengurusan krisis telah membuatnya menjadi bintang media di Chile, mengatakan kerajaan telah memikirkan segalanya.
“Tidak perlu cuba untuk mula meneka-nebak apa yang bisa salah. Kita telah melakukan pekerjaan itu,” kata Golborne. “Kami mempunyai beratus-ratus Kontinjensi yang berbeza.”
Sedangkan untuk para penambang, Manalich berkata, “Ini tetap sebuah paradoks – mereka sebenarnya jauh lebih santai daripada kita.”
Penyelamat selesai memperkuatkan bahagian atas aci melarikan diri 2.041 kaki (622 meter) Isnin, dan kapsul (empat meter) 13-kaki turun sempurna dalam ujian. Kapsul – yang terbesar dari tiga dibina oleh jurutera tentera laut Chile – bernama Phoenix I untuk burung mitos yang naik dari abu. Hal ini dicat dengan warna merah putih, biru dan bendera Chile.
Para penambang itu harus dipantau dari saat mereka terikat di kapsul. Mereka diberi makanan cair tinggi kalori disumbangkan oleh NASA, yang direka untuk menjaga mereka dari muntah sebagai penyelamatan kapsul berputar 10 hingga 12 kali melalui kurva dalam lubang melarikan diri 28-inch-diameter.
Sebuah kamera video kecil di kapsul melarikan diri, dilatih di wajah masing-masing penambang untuk serangan panik. Para penambang akan memakai topeng oksigen dan mempunyai komunikasi dua arah suara.
pulsa mereka, suhu kulit dan laju respirasi akan selalu diukur melalui biomonitor sekitar perut mereka. Untuk mengelakkan penggumpalan darah dari pendakian cepat, mereka mengambil aspirin dan akan memakai kaus kaki mampatan.
Para penambang juga akan mengenakan sweater kerana mereka akan mengalami pergeseran iklim dari sekitar 90 darjah bawah tanah untuk beku dekat pada permukaan selepas malam tiba. Mereka keluar datang pada siang hari akan mengenakan kacamata hitam.
Jurutera dimasukkan perpipaan baja di bahagian atas aci, yang bersudut 11 darjah dari menegak sebelum terjun seperti air terjun. Pengerudi harus kurva aci melewati batu “perawan”, nyaris mengelakkan kawasan runtuh dan ruang terbuka bawah tanah di lombong dieksploitasi, yang telah beroperasi sejak tahun 1885.
Detik sebelum setiap permukaan penambang, sirene akan berbunyi dan lampu akan berkelip selama beberapa minit untuk mengingatkan doktor untuk seorang penambang tiba.
Selepas pemeriksaan perubatan awal dan lawatan dengan ahli keluarga yang dipilih oleh para penambang, orang-orang akan diterbangkan ke rumah sakit di Copiapo, naik 10-minit. Dua tingkat telah disusun di mana para penambang akan menerima ujian fizikal dan psikologi dan disimpan di bawah pemerhatian di bangsal gelap seperti pawagam.
Tentera Udara Chile Leftenan Kolonel Aldo Carbone kata pilot helikopter telah kacamata night vision tetapi tidak akan terbang kecuali yang jelas tentang kabut tebal Lautan Pasifik yang gulungan di malam hari.
Keluarga didesak untuk menunggu dan mempersiapkan diri untuk menyambut para penambang di rumah setelah menginap di rumah sakit 48 jam. Manalich mengatakan tidak ada kamera, atau wawancara akan dibenarkan sehingga penambang dilepaskan, kecuali para penambang tegas mahukannya.
Tetangga memandang ke hadapan untuk barbecue dan pihak untuk menggantikan vigils digelar sejak rakan-rakan mereka terjebak.
Urzua tetangga mengatakan kepada AP bahawa ia mungkin berkeras untuk menjadi yang terakhir up.
“Dia orang yang sangat baik – dia tetap semangat semua orang dan begitu bertanggung jawab – dia akan melihat ini melalui sampai akhir,” kata tetangga Angelica Vicencio, yang telah memimpin berjaga malam di luar rumah Urzua di Copiapo.
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama memuji pasukan penolong, yang merangkumi banyak orang Amerika. “Walaupun penyelamatan yang jauh dari selesai dan pekerjaan yang sukar tetap, kita berdoa bahawa oleh kasih karunia Allah, para penambang akan dapat muncul secara aman dan kembali ke keluarga mereka akan,” katanya.
Chile telah berjanji bahawa kepedulian para penambang tidak akan berakhir selama enam bulan sekurang-kurangnya – tidak sampai mereka boleh yakin bahawa masing-masing penambang telah dikaji semula.
Psikiater dan ahli lain dalam situasi ekstrim memprediksi bertahan hidup mereka akan menjadi apa pun tetapi muzik.
Sejak 22 Ogos, ketika sempit lubang bor menerobos untuk perlindungan mereka dan penambang mengejutkan dunia dengan catatan, tertulis dalam pena merah, mendedahkan kelangsungan hidup mereka, keluarga mereka telah terdedah dengan cara-cara mereka tidak pernah membayangkan. Penambang harus menjelaskan kesihatan fizikal dan mental secara terperinci minit dengan pasukan doktor dan psikologi. Dalam beberapa kes, ketika kedua-dua isteri dan pecinta dituntut orang yang sama, setiap orang yang terlibat harus menghadapi konsekuensi.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , .

Untuk kedua-dua belah pihak, seorang bersama jika mesej dipertanyakan Hakim: Hentikan ‘jangan tanya, jangan bilang’ segera


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: