Howard Jacobson menang Booker Prize

October 13, 2010 at 6:12 am

LONDON – Inggeris penulis Howard Jacobson memenangi Booker Prize berprestij Selasa dengan komedi filosofisnya “Soalan Finkler,” mengalahkan lima penulis lain, termasuk pemenang dua kali Peter Carey dan kegemaran bandar judi ‘, Tom McCarthy.
Jacobson, yang berada di dalam senarai panjang dua kali untuk £ 50.000 ($ 80.000) hadiah tetapi tidak pernah terpilih sehingga tahun ini, bercanda mengatakan ia telah menyiapkan pidato penerimaan untuk lebih dari dua dekad sebelum akhirnya memenangi anugerah.
“Aku terdiam,” katanya sambil turun ke panggung di London’s Guild Hall. “Mujurlah saya siap dahulu satu Itu tarikh 1983,. Bahawa adalah berapa lama sudah menunggu.”
58 tahun, yang telah menulis 15 novel, dikenali kerana sentuhan komik dan perlakuan tema Yahudi. Terakhirnya, katanya, adalah sebuah filem komedi tentang kesedihan. Kisah, tentang kehidupan dan kerugian daripada dua teman lama dan guru mereka, yang dipengaruhi oleh kematian beberapa teman dekat Jacobson, katanya.
“Hal-hal ini sampai kepada anda. Apa yang ingin saya lakukan walaupun adalah untuk merasa bahawa saya boleh terus menulis novel menghibur meskipun memperdalam terang dan menggelapkan dan ini menjadi sebuah novel yang sangat gelap,” katanya.
Ketua hakim dan bekas penyair peraih Andrew Motion disebut buku “pemenang benar-benar layak ini hadiah besar.”
“‘The Finkler Soalan’ adalah sebuah buku yang mengagumkan: sangat lucu, tentu saja, tapi juga sangat pandai, sangat sedih dan sangat halus,” katanya.
Jacobson adalah bersaing terhadap pesaing kuat seperti Carey, seorang Australia yang memenangi Bookers pada tahun 1988 untuk “Oscar dan Lucinda” dan pada tahun 2001 untuk “Sejarah Sejati Gang Kelly.” novel sejarah-Nya “Parrot dan Olivier di Amerika,” terinspirasi oleh perjalanan Amerika ahli falsafah Perancis Alexis de Tocqueville, berada di senarai pendek untuk anugerah tahun ini.
Lesser penulis terkenal Inggeris McCarthy peluang-on kegemaran bagi kisah eksperimental masa dan teknologi, “C.” McCarthy cerita tentang orang umum abad ke-20 teknologi-obssessed telah menarik perbandingan dengan James Joyce.
Pesaing lain termasuk “Room” oleh Ireland-Kanada penulis Emma Donoghue, kisah tentang seorang anak laki-laki dan ibunya dikurung di taman gudang, “Dalam Bilik Aneh” oleh Afrika Selatan Damon Galgut, dan “Pulau Kecil” Penulis Andrea Levy “Lagu Long,” cerita seorang budak di ladang gula abad ke-19 Jamaica.
Jacobson belum secara luas dianggap sebagai kegemaran untuk hadiah Selasa, tapi beberapa orang mengatakan dia seharusnya telah dikenal sebelumnya untuk nya campuran unik dari intelektual dan menghibur.

“Dia secara konsisten menggabungkan kecerdasan, ketajaman, pengetahuan dan elegan menulis untuk menghasilkan novel sangat berjaya,” kata Jonathan Ruppin, kedai buku London Foyles. “Dia adalah contoh hidup dan berharga tentang bagaimana kecerdasan dan hiburan yang tidak saling eksklusif.”
The Booker terbuka untuk penulis dari Inggeris, Ireland dan Komanwel bekas jajahan Inggeris, dan pemenangnya sering mendapat dorongan publisiti besar serta menyemak.
Pemenang tahun lalu, Hilary Mantel’s Tudor hikayat “Wolf Hall,” menjadi penjual terbaik antarabangsa.
Hadiah ditubuhkan pada 1969 dan secara rasmi disebut Man Booker Prize selepas sponsornya, perkhidmatan kewangan konglomerat Man Group PLC.
Jacobson adalah longlisted untuk Booker pada tahun 2006 untuk “Kalooki Nights” dan pada tahun 2002 untuk “Siapa Maaf Sekarang.”

Entry filed under: Berita Hiburan. Tags: , .

Pengajian: Pengesahan pot tidak akan menghalang kartel Mexico Sebuah panduan langkah demi langkah untuk membuang-buang lebih sedikit makanan


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: