Pengajian: Pengesahan pot tidak akan menghalang kartel Mexico

October 13, 2010 at 6:05 am

Santa Cruz, California – peniaga ubat bius Mexico cenderung kehilangan pelanggan di negara periuk terbesar pengambilan Amerika jika California melegalkan ganja, tapi mereka tidak akan kehilangan banyak wang secara keseluruhan kerana penduduk California sudah lebih memilih untuk tumbuh sendiri, menurut sebuah kajian yang dikeluarkan Selasa.
Itu bererti cadangan pungutan suara November negara untuk melegalkan ganja juga akan berbuat banyak untuk menumpaskan organisasi geng ubat ‘kekerasan dan canggih yang menghasilkan milyaran dolar pada tahun, menurut kajian oleh RAND Obat non-partisan Policy Research Center.
California, yang membuat satu-ketujuh dari pasaran ganja AS, pertanian ganja sudah berada di tahap yang lebih tinggi daripada di negara-negara jiran dan cenderung membeli dalam negeri daripada ganja diseludup, kajian ini ditemui.
Selasa adalah hari panen di sebuah ladang marijuana perubatan di California Utara, di mana puluhan relawan dipotong, diiris dan diproses ratusan tas belanja penuh tunas baru dipotong.
“Kami sudah tumbuh kita sendiri di California, dan apa yang berlaku di California sehingga pergilah bangsa,” kata Valerie Corral, yang membantu mendirikan dan menjalankan marijuana Santa Cruz perubatan kolektif. “Legalisasi ganja mungkin melemahkan jualan ganja Mexico, tetapi tidak akan menggagalkan kartel Ini hanya akan mengalihkan tumpuan mereka ..”
California pemilih akan memutuskan bulan depan apakah akan melegalkan dan cukai gunakan sendiri rekreasi mereka ganja. saiz ini teliti di Mexico, di mana lebih dari 28.000 orang tewas dalam kekerasan dadah sejak Presiden Mexico Felipe Calderon melancarkan tindakan keras di atas kejahatan terorganisir pada akhir tahun 2006. Baik Calderon dan Presiden Barack Obama setuju keuntungan besar kartel mengumpulkan di AS – dianggarkan oleh kerajaan persekutuan antara $ 18000000000 dan $ 35 bilion pada tahun – perang ubat bahan bakar selatan sempadan.
RAND mendapati bahawa kurang dari $ 2 bilion keuntungan tersebut berasal dari ganja dan yang kehilangan pasaran ganja kartel California akan kos sekitar $ 180 juta – atau 3 peratus – dari semua wang yang mereka buat mengeksport ubat ke AS
Presiden Mexico Felipe Calderon berkata proposisi California sangat penting.
“Kami sedang mengawasi sangat erat, sangat erat, untuk apa yang akan terjadi pada bulan November. Kami tidak yakin apa kesan yang akan terjadi pada Mexico,” katanya kepada The Associated Press dalam sebuah wawancara minggu lalu.
Membuat bahkan sedikit penyok keuntungan kartel membuat legalisasi layak dilakukan, kata juru bicara Aliansi Dasar Obat Stephen Gutwillig, yang menyokong cadangan pungutan suara 19 Prop California.
“Intinya adalah bahawa mencipta setiap pasaran, sah sah untuk jualan ganja untuk orang dewasa tidak baik bagi sindiket jenayah yang saat ini mengendalikan ekonomi bawah tanah raksasa,” kata Gutwillig.

Pendukung proposisi mengatakan mereka ingin menurunkan kos penjara dan mencari pendapatan baru dari cukai ganja, dan bahawa mengukur dapat mengurangkan keganasan yang berkaitan dengan perdagangan ubat bius haram di California dan Mexico.
Kerajaan Obama tidak bersetuju, dan US ubat tsar Gil Kerlikowske mengatakan pada AP bahawa kajian baru punggung mereka.
“Laporan ini menunjukkan bahawa walaupun berjuta-juta dihabiskan untuk pemasaran idea, ganja disahkan tidak akan mengurangkan pendapatan atau kekerasan yang dihasilkan oleh pertubuhan perdagangan dadah Mexico,” kata Kerlikowske, Kepala Dinas US Obat Nasional Dasar Kawalan. “Intinya adalah bahawa peningkatan akses dan ketersediaan untuk ganja membahayakan kesihatan dan keselamatan warga negara kita.”
Beberapa bekas pegawai penguatkuasa undang-undang, bagaimanapun, berkata sukar untuk membayangkan tidak akan ada keuntungan kartel besar dipertaruhkan.
“Ini konyol untuk menuntut bahawa larangan berakhir tidak akan mempunyai kesan kewangan yang besar pada garis bawah ini penjahat kekerasan ‘,” kata Stephen Downing, seorang penyokong Prop 19 dan bekas Los Angeles Police Department wakil ketua polis.
Tetapi kajian RAND menyimpulkan satu-satunya cara untuk memotong menjadi keuntungan dalam kartel ‘akan menjadi mustahil dari petani ganja undang-undang mengambil alih pengedaran kartel tempat lain di AS Dengan senario itu, organisasi perdagangan dadah Mexico, saat ini memberikan sekurang-kurangnya setengah ganja di AS, akan kehilangan sekitar 20 peratus dari jumlah keseluruhan pendapatan mereka ubat eksport. keuntungan mereka sisa dari ubat yang menguntungkan lebih seperti kokain dan heroin akan terus mengalir.
“Jika itu terjadi, maka legalisasi dapat mengurangkan beberapa kekerasan Mexico ubat dalam jangka panjang,” kata Beau Kilmer, penulis utama kajian dan co-pengarah RAND Obat Policy Research Center.
Tetapi penulis kajian mengatakan mereka tidak percaya kerajaan persekutuan akan berpangku tangan jika penyelundup rumah-tumbuh adalah untuk menangkap semua pasaran kebangsaan sekarang dipegang oleh ganja Mexico-bersumber.
“Akan sulit untuk tidak memperhatikan bahawa jumlah yang dihasilkan dan bahkan mungkin dikenakan cukai yang jauh lebih besar daripada apa yang diperlukan untuk membekalkan pasaran California saja,” kata kajian tersebut.
Tetapi beberapa orang mengatakan itu sudah mulai terjadi.
“Penyelundupan di AS akan mudah, kerana ganja boleh dihantar ke pelanggan di negara-negara lain melalui sistem e-mel kami, kata ahli ekonomi John Carnevale, dasar ubat pakar yang telah bekerja dengan Pejabat Nasional AS Dasar Kawalan Ubat untuk tiga pentadbiran.” Ada maklumat anekdotal bahawa ini sudah terjadi. ”
Bekas San Jose, California, ketua polis Joseph McNamara berkata tujuan utama undang-undang yang dicadangkan adalah tidak bertujuan untuk menyelesaikan kekerasan ubat bius Mexico, dan mempersoalkan andaian RAND mengenai penggunaan dan penjualan ganja.
“Bolehkah sebuah negara menghadapi defisit dolar $ 19000000000 santai melewatkan kesempatan untuk cukai produk yang keluar perpajakan hanya kerana menyalahi undang-undang?” ia bertanya.

Entry filed under: Berita Ekonomi. Tags: , .

Bagaimana Fall Out dari Kelas Menengah Howard Jacobson menang Booker Prize


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: