Terlalu banyak nonton TV psikologi merugikan anak-anak: Penyelidikan

October 13, 2010 at 2:31 am

Washington (ANTARA News) – Menyembunyikan remote TV dan game konsol controller adalah hal yang baik yang harus dilakukan untuk anak-anak jika satu-satunya cara untuk menyekat waktu yang mereka habiskan di depan layar, menurut sebuah kajian yang diterbitkan Isnin.
Kajian yang dilakukan oleh para penyelidik dari University of Bristol, mendapati bahawa anak-anak yang menghabiskan berjam-jam setiap hari di depan TV atau game konsol mengalami kesulitan lebih psikologi seperti masalah yang berkaitan dengan rakan-rakan sebaya, masalah emosional, hiperaktif atau melakukan cabaran, daripada mereka yang don ‘t.
Dan bertentangan dengan apa kajian sebelumnya telah menunjukkan, kesan negatif dari masa paparan tidak diperbaiki dengan meningkatkan tahap fizikal anak-anak kegiatan, mengatakan kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrics AS.
Para penyelidik mendapat 1.013 anak-anak antara usia 10 dan 11 untuk laporan diri jam sehari rata-rata yang dihabiskan untuk menonton televisyen atau bermain – tidak melakukan kerja-kerja rumah – pada komputer. Tanggapan berkisar dari sifar menjadi sekitar lima jam pada hari.
Anak-anak juga menyelesaikan kuesioner 25-point untuk menilai keadaan psikologi mereka, dan masa yang mereka habiskan dalam aktiviti sedang sampai kuat diukur dengan menggunakan alat yang disebut accelerometer, yang dipakai di sekitar pinggang selama tujuh hari.
Para penyelidik mendapati bahawa anak-anak yang menghabiskan dua jam atau lebih sehari menonton televisyen atau bermain di komputer lebih cenderung mendapatkan nilai tinggi pada kuesioner, menunjukkan mereka mengalami kesulitan lebih psikologi dari anak-anak yang tidak menghabiskan banyak masa di depan paparan.
Bahkan anak-anak yang secara fizikal aktif tetapi menghabiskan lebih dari dua jam sehari di depan layar yang mengalami peningkatan risiko kesulitan psikologi, menunjukkan bahawa masa paparan mungkin penyebab utama.
Penyelidikan sebelum ini telah menemui bahawa sementara lebih banyak masa yang dihabiskan di depan skrin yang lebih rendah menyebabkan kesejahteraan, aktiviti fizikal meningkatkan keadaan satu fikiran. Itu membuat para penyelidik percaya bahawa upping tahap aktiviti fizikal boleh menangkal dampak negatif dari menonton TV atau bermain di komputer.
Dan banyak ibu bapa dan anak-anak berfikir bahawa menghabiskan banyak masa di komputer atau di depan televisyen adalah OK jika itu sebahagian daripada “gaya hidup seimbang”, kajian di Pediatrics said.
“Penggunaan berlebihan media elektronik tidak perhatian jika anak-anak secara fizikal aktif,” kata kajian.
Tapi penemuan menunjukkan bahawa tidak mungkin berlaku, dan para penyelidik mencadangkan ibu bapa untuk menyekat penggunaan komputer anak-anak mereka dan TV waktu melihat untuk memastikan mereka “kesejahteraan optimum.”

Entry filed under: Berita Kesihatan. Tags: , .

McDonald’s Happy Meal menolak dekomposisi selama enam bulan Sekolah kafetaria cuba psikologi di baris makan siang


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: