Laporan: AOL, pembelian syarikat merenungkan tawaran untuk Yahoo

October 14, 2010 at 7:53 am

SAN FRANCISCO – Yahoo Inc s ketidakupayaan untuk keluar snap dari funk kewangan mungkin akan menghidupkan syarikat Internet diserang menjadi sasaran pengambilalihan untuk kedua kalinya dalam waktu kurang dari tiga tahun.
Kemungkinan tersebut, melayang dalam cerita diposting talian Rabu malam oleh The Wall Street Journal, mengangkat saham Yahoo hampir 13 peratus pada hari Rabu selepas tersenarai-jam.
Setelah snubbing tawaran pembelian $ 47500000000 dari Microsoft Corp yang jauh lebih besar pada tahun 2008, Yahoo saat ini mungkin mendapati dirinya sedang didekati oleh pesaing yang lebih kecil dengan masalah sendiri, AOL Inc
Jika Yahoo mendapat tawaran lain, kemungkinan akan menjadi jauh kurang dari apa syarikat boleh mendapatkan memilikinya memeluk Microsoft. nilai pasaran Yahoo saat ini adalah kurang daripada $ 25 bilion, bahkan selepas anjak di runup dari spekulasi pengambilalihan.
Namun, tampaknya AOL menyedari akan perlu membawa otot kewangan yang lebih untuk mendapatkan kesepakatan dilakukan. Syarikat, yang berpusat di New York, yang membahas menawarkan Yahoo mungkin dengan beberapa syarikat yang mengkhususkan diri pada syarikat membeli saham yang telah jatuh tidak disukai, menurut Journal.
Cerita dikenalpasti Silver Lake Partners dan Blackstone Group LP sebagai dua daripada syarikat berkerumun dengan AOL. The Journal mengutip orang bernama akrab dengan pembicaraan, yang digambarkan sebagai pendahuluan.
Yahoo belum dihubungi oleh AOL atau salah satu daripada pemohon yang berpotensi lain, kata Journal.
Baik AOL dan Yahoo menolak berkomentar. Silver Lake dan Blackstone tidak akan membalas telefon.
Yahoo telah menguji kesabaran pemegang saham selama empat tahun terakhir, sebagai prestasi kewangan ditandakan sedangkan Google Inc sekali-kecil berkembang menjadi syarikat internet paling menguntungkan. Baru-baru ini, Yahoo telah dikalahkan oleh nongkrong Web tumbuh dengan cepat seperti Facebook dan Twitter.
Tiga CEO yang berbeza telah cuba untuk berbalik Yahoo dengan sedikit kejayaan. Setelah studio filem bekas bos Terry Semel mengundurkan diri di bawah tekanan pemegang saham di pertengahan tahun 2007, pengasas Yahoo Jerry Yang mengambil alih kemudi dan luka menghabiskan banyak pemerintahannya berusaha untuk menangkis wang muka Microsoft.
Ketika cuba untuk menggagalkan Microsoft, Yang dibahas mungkin berkaitan dengan AOL sementara itu masih sebahagian daripada Time Warner Inc dan News Corp, yang mengandungi MySpace.com di samping The Wall Street Journal dan rangkaian televisyen Fox.

Microsoft akhirnya menarik tawaran terkini sebanyak $ 33 per saham pada Mei 2008. saham Yahoo naik $ 1,97 dalam perdagangan dilanjutkan setelah menyelesaikan sesi biasa di $ 15,25, naik 82 sen.
Yahoo, yang berpusat di Sunnyvale, berjanji kali lebih baik ketika dibawa di Lembah-sukar berbicara veteran Silicon Carol Bartz sebagai CEO pada bulan Januari 2009, namun ia belum mampu memacu pertumbuhan pendapatan setakat ini.
Bartz telah tergoncang hal Facebook dengan memotong kos, menutup perkhidmatan tidak menguntungkan dan rundingan perkongsian carian Internet dengan Microsoft.
Tetapi beberapa idea dan tumpul komen nampaknya telah menjauhkan Yahoo tenaga kerja. Rusuhan dalaman menjadi lebih dilihat sebagai cacat yang lain atas Yahoo eksekutif dari syarikat.
Beberapa komen Bartz juga mungkin telah menggelitik beberapa bulu pada Alibaba Group, sebuah syarikat internet China di mana Yahoo memiliki 39 peratus saham. Jika itu benar, CEO Alibaba Jack Ma dibayangkan boleh membantu penawar berpotensi Yahoo untuk membiayai pengambilalihan dengan menyetujui untuk membeli kembali saham Yahoo di syarikat selepas kesepakatan dilakukan.
Dan jika pemegang saham Yahoo atau papan syarikat lelah kepimpinan Bartz’s, jual ke AOL akan menjadi salah satu cara untuk membawa wajah segar yang sangat dihormati di kalangan teknologi dan media.
AOL dijalankan oleh Tim Armstrong, seorang eksekutif Google bekas yang cuba ciri-ciri lebih banyak kandungan yang unik pada AOL dalam usaha untuk mendatangkan pendapatan iklan lebih.
Upaya itu tidak melakukan banyak belum. AOL pendapatan turun 25 persen menjadi $ 1240000000 pada paruh pertama tahun ini. Pendapatan Yahoo naik 1 peratus
Kalau untuk membeli Yahoo, AOL akan mendapatkan akses kepada salah satu khalayak Internet terbesar seperti cuba untuk memoles tanda sendiri.
Momok tawaran pengambilalihan kemungkinan kemungkinan akan memperhebat minoriti atas keuntungan Yahoo laporan suku ketiga kerana keluar Selasa depan. Penganalisis sudah menguatkan untuk pusingan lain hasil bersemangat, dan jika itu berlaku, boleh menetapkan panggung untuk tawaran.
Microsoft melancarkan tawaran pengambilalihan yang tidak diminta pada awal 2008, hanya beberapa hari selepas Yahoo mengumumkan prestasi kuartalan mengecewakan.

Entry filed under: Berita Ekonomi. Tags: , .

NASA lebih dekat untuk mendapatkan penerbangan pesawat ulang-alik tambahan Paus dari sebuah Perjalanan: Humpback membuat nota penghijrahan


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: