Mereka semua: 33 penambang dibesarkan dengan aman di Chile

October 14, 2010 at 7:42 am

SAN JOSE MINE, Chile – Mimpi buruk bawah tanah terpanjang dalam sejarah berakhir dengan selamat – dan lebih cepat dari yang diharapkan.
Dalam operasi tanpa cela yang tersingkap di depan dunia, harapan terpaku, 33 penambang yang terperangkap selama lebih dari dua bulan jauh di bawah bumi Chile dibesarkan satu persatu Rabu melalui aci halus berdinding batu.
Orang terakhir keluar adalah orang yang memegang kumpulan bersama-sama ketika mereka takut hilang, seorang mandor bernama Luis Urzua pergeseran yang ketat dikuatkuasakan jatah makanan mereka yang terhad dan bekalan sebelum bantuan boleh tiba.
“Kami telah melakukan apa seluruh dunia sedang menunggu,” katanya akan setelah penyelamatan-Nya. “Kami mempunyai kekuatan, kami punya semangat, kita ingin berjuang, kami ingin berjuang untuk keluarga kita, dan itu hal yang terbesar.”
Tidak bahkan penuh 24 jam selepas penyelamatan bermula, Urzua membuat pendakian 2.041 kaki di sebuah kapsul penyelamatan disebut Phoenix dan muncul dari lubang-lubang berukuran dalam tanah untuk suatu perayaan sukacita dari confetti, belon dan champagne.
Presiden Sebastian Piñera mengatakan kepadanya: “anda tidak sama, dan negara tidak sama selepas ini, anda adalah inspirasi Go memeluk isteri dan anak anda …” Dengan hardhats diadakan untuk hati mereka, pasangan memimpin kerumunan menggembirakan dalam menyanyikan lagu kebangsaan.
Pekerja pertolongan pertama turun terakhir Facebook – Manuel Gonzalez, penyelamatan lombong tembaga ahli dengan syarikat milik negara Chile Codelco, bercakap orang-orang melalui jam terakhir di dalam lombong. Kemudian, ia menghabiskan 26 minit sahaja di bawah sebelum ia mengikatkan dirinya ke dalam kapsul untuk naik ke atas. Dia mencapai permukaan pada 00:32 Kamis waktu setempat untuk pelukan dari rakan-rakannya dan Piñera.

penyelamatan yang melebihi harapan setiap langkah dari jalan. Pejabat pertama mengatakan mungkin empat bulan sebelum mereka boleh mendapatkan laki-laki keluar, ternyata menjadi 69 hari dan sekitar 8 jam.
Setelah terowong melarikan diri itu selesai, mereka dijangka akan memakan masa 36 hingga 48 jam untuk mendapatkan semua para penambang ke permukaan. Yang diperoleh lebih cepat kerana operasi itu pergi bersama-sama, dan semua para penambang sudah aman di atas tanah di 22 jam, 37 minit.
Kerumunan di “Camp Hope,” menuruni bukit dari aci melarikan diri, berangkat confetti, belon bergerak dan disembur champagne sebagai kapsul Urzua’s muncul, bergabung dalam bersorak penambang meriah ‘. Di ibukota Santiago, beratus-ratus berkumpul di Plaza Itali, melambai-lambaikan bendera dan melaungkan slogan-slogan kemenangan untuk menghormati para penambang ‘.
Dalam Copiapo dekatnya, sekitar 3,000 orang berkumpul di alun-alun kota, di mana paparan besar siaran live footage penyelamatan. Kerumunan bersemangat melambaikan bendera Chile daripada semua saiz dan meniup vuvuzelas merah sebagai kereta melaju di sekitar alun-alun membunyikan klakson mereka, driver mereka menjerit-jerit, “Hidup Chile!”
“Para penambang adalah pahlawan kami,” kata berlinang air mata penduduk Copiapo Maria Guzman, 45.
Satu per satu sepanjang hari, orang-orang muncul dengan sorak-sorai Chile riang dan sebelum mata bola dunia terpaku. Sedangkan operasi mengambil kelajuan sebagai hari meneruskan, masing-masing penambang disambut dengan tepuk tangan riuh sama dari penyelamat.
“Selamat datang untuk hidup,” kata Piñera Victor Segovia, keluar penambang 15. Pada hari superlatif, tampaknya tidak berlebihan.
Mereka bergabung dengan dunia yang sangat ingin tahu tentang penderitaan mereka, dan tertentu untuk menawarkan kemasyhuran dan pekerjaan. Sebelumnya kekayaan terbayangkan ditunggu orang-orang yang telah mempertaruhkan hidup mereka pergi ke emas tidak stabil dan tembaga untuk sekitar $ 1,600 per bulan.
Para penambang membuat pendakian halus di dalam kapsul Phoenix – 13 kaki tinggi, hampir tidak lebih lebar daripada bahu mereka dan dicat dengan warna putih, biru dan merah bendera Chile. Ia memiliki pintu yang macet kadang-kadang, dan beberapa roda harus diganti, tapi berjaya persis seperti yang dirancang.
Bermula pada tengah malam Selasa, dan kadang-kadang secepat setiap 25 minit, pod itu diturunkan hampir setengah kilometer ke mana 700,000 tan batu runtuh 5 Ogos dan dikuburkan orang-orang.
Kemudian, selepas bercakap semangat cepat daripada pekerja penyelamat yang telah turun ke lombong, penambang itu akan memanjat di, melakukan perjalanan ke atas dan muncul dari lubang ke dalam cahaya menyilaukan.
penyelamatan itu dirancang dengan sangat hati-hati. Para penambang dipantau oleh video pada saat naik untuk tanda panik. Mereka masker oksigen, kacamata gelap untuk melindungi mata mereka dan sweater untuk peralihan gemuruh dari kegerahan bawah tanah ke udara dingin padang pasir.
Saat mereka mendekati permukaan, kamera dipasang di puncak kapsul menunjukkan menusuk putih cemerlang kegelapan tidak seperti apa yang menggambarkan korban kemalangan ketika mereka mempunyai pengalaman menjelang kematian.
Para penambang muncul tampak sihat daripada banyak yang diharapkan dan bahkan dicukur bersih. Beberapa menyodorkan tinju mereka ke atas seperti prizefighters, dan Mario Sepulveda, yang kedua untuk mencicipi kebebasan, melompat keluar dan memimpin penyelamat di sebuah bersorak meriah. Franklin Lobos, yang bermain untuk pasukan bola sepak Chile kebangsaan pada tahun 1980-an, sebentar bola memantul di kaki dan lutut.
“Kami telah berdoa ke San Lorenzo, santo pelindung para penambang, dan untuk orang-orang kudus yang lain sehingga saudara-saudara saya Florencio dan Renan akan keluar dari tambang baik-baik saja. Seolah-olah mereka telah lahir kembali,” kata Priscila Avalos. Salah satu saudara-saudaranya adalah penambang pertama diselamatkan, dan yang lainnya keluar Rabu malam.
Menteri Kesihatan Jaime Manalich mengatakan beberapa dari penambang mungkin akan bisa meninggalkan rumah sakit Khamis – lebih awal dari yang diramalkan – tetapi banyak yang tidak dapat tidur, ingin berbicara dengan keluarga dan cemas. Salah satunya adalah dirawat kerana radang paru-paru-paru, dan dua diperlukan rawatan gigi.
“Mereka tidak bersedia untuk berehat sejenak sampai terakhir dari rakan-rakan mereka keluar,” katanya.
Kerana musafir bawah, dan ke atas, bawah dan ke atas, kapsul penyelamatan itu tidak berputar sebanyak dalam aci melarikan diri sebagai pegawai yang diharapkan, membolehkan untuk perjalanan lebih cepat.
Keluar orang pertama Florencio Avalos, yang muncul dari ruangan rudal-suka dan memeluk anaknya menangis nya 7 tahun, isterinya dan presiden Chile.
Tak seorang pun dalam sejarah telah bertahan sepanjang terperangkap di bawah tanah. Selama 17 hari pertama, tak seorang pun tahu apakah mereka masih hidup. Pada minggu-minggu berikutnya, dunia terpikat oleh daya tahan dan persatuan.
saluran Berita dari Amerika Utara ke Eropah dan Timur Tengah membawa liputan langsung penyelamatan. Paus Benedict XVI mengatakan dalam Bahasa Sepanyol bahawa ia “terus dengan harapan untuk mempercayakan kepada kebaikan Allah” nasib laki-laki. Iran negara berbahasa Inggeris Press TV mengikuti acara live untuk sementara waktu. Crews dari Rusia, Jepun dan TV negara Korea Utara berada di tambang.
Gambar berseri-seri ke dunia adalah luar biasa: cuplikan kabur dari ruang tambang menunjukkan setiap orang naik ke kapsul, kemudian menghilang ke atas melalui celah.
Di antara yang pertama diselamatkan adalah penambang bongsu, Jimmy Sanchez, pada 19 ayah dari bayi bulan-tua. Dua jam kemudian datang yang tertua, Mario Gomez, 63, yang menderita penyakit paru-paru yang umum untuk penambang dan telah di antibiotik di dalam lombong. Ia berlutut selepas ia muncul, menundukkan kepala dalam doa dan mencengkeram bendera Chile.
isteri Gomez, Lilianett Ramirez, menariknya dari tanah dan memeluknya. Pasangan itu telah bercakap dengan video seminggu sekali, dan ia mengatakan bahawa ia telah mengulangi janji yang dibuat di surat awalnya dari dalam lombong tersebut: Dia akan menikahinya baik dalam perkahwinan gereja, diikuti dengan bulan madu mereka tidak pernah.
Satunya orang asing di antara mereka, Carlos Mamani Bolivia, dikunjungi di sebuah klinik terdekat oleh Piñera dan Presiden Bolivia Evo Morales. penambang itu bisa didengar mengatakan pemimpin Chile betapa senangnya adalah untuk menghirup udara segar dan melihat bintang-bintang.
Sebahagian besar lelaki muncul dicukur bersih. Lebih dari 300 orang di perlombongan saja telah bekerja pada penyelamatan atau untuk mempertahankan mereka selama menunggu lama mereka dengan menurunkan tabung berbentuk roket digelar “palomas,” Sepanyol untuk merpati pembawa. Seiring dengan makanan dan ubat-ubatan datang pisau pencukur dan krim pencukur.
Anggaran untuk operasi penyelamatan sendiri telah melambung melampaui $ 22.000.000, walaupun kerajaan telah berkali-kali menegaskan wang yang tidak menjadi perhatian.
Orang-orang muncul dalam kesihatan yang baik. Tapi di rumah sakit di Copiapo, di mana penambang selepas penambang berjalan dari ambulans untuk kerusi roda menunggu, menjadi jelas bahawa masalah psikologi akan sama pentingnya untuk melayan sebagai yang fizikal.
Dr Guillermo Swett kata Sepulveda bercerita tentang sebuah “bertarung dengan iblis” dalaman bahawa ia telah di dalam lombong. Dia mengatakan Sanchez tampaknya memiliki menyesuaikan waktu keras, dan tampak tertekan.
“Dia bercakap sangat sedikit dan tidak kelihatan dapat disambungkan,” kata doktor.
Operasi penyelamatan Seluruh cermat koreografer. Tidak ada beban mengelakkan dalam membawa pengerudi topflight dan peralatan – dan membosankan tiga lubang yang berasingan ke dalam tembaga dan lombong emas. Hanya satu selesai – satu melalui mana para penambang keluar.
Perlombongan adalah sumber kehidupan Chile, menyediakan 40 peratus daripada pendapatan negara, dan Piñera meletakkan menteri perlombongan dan operasi kepala Codelco yang bertanggung jawab atas penyelamatan.
Ia pergi begitu baik bahawa pengurus yang ditinggalkan rancangan untuk menyekat gambar penyelamatan. Bendera Chile besar yang mengaburkan lubang dari pandangan dipindahkan ke samping sehingga beratus-ratus kamera bertengger di bukit di atas dapat menangkap gambar yang TV negara juga makan hidup.
Yang meliputi saat surreal ketika kapsul jatuh untuk pertama kalinya ke dalam ruangan, di mana para penambang bertelanjang dada, sebahagian besar dipreteli ke seluar pendek kerana panas bawah tanah, dikerumuni para penyelamat yang muncul untuk melayani sebagai panduan mereka untuk kebebasan.
“Operasi menyelamat telah begitu luar biasa, begitu bersih, sehingga emosional yang tidak ada alasan untuk tidak membenarkan mata dunia – yang telah menyaksikan operasi ini begitu erat – untuk melihatnya,” kata seorang Piñera berseri-seri dalam sidang akhbar selepas penambang pertama dalam muncul.
tanda-tanda vital Para penambang ‘yang erat dipantau sepanjang perjalanan. Mereka diberi makanan cair tinggi kalori disumbangkan oleh NASA, yang direka untuk mencegah mual daripada pusingan kapsul seperti yang bepergian melalui kurva dalam lubang melarikan diri 28-inch-diameter.
Jurutera dimasukkan perpipaan baja di bahagian atas aci, yang condong 11 darjah dari menegak sebelum terjun seperti air terjun. Pengerudi harus kurva aci melewati batu “perawan”, nyaris mengelakkan kawasan runtuh dan ruang terbuka bawah tanah di lombong dieksploitasi, yang telah beroperasi sejak tahun 1885.
Presiden Barack Obama mengatakan penyelamatan itu “terinspirasi dunia.” Awak termasuk banyak orang Amerika, termasuk pembekal Driller dari Denver dan pasukan dari Pusat Rock Inc Berlin, Pa, yang membangun dan menguruskan palu piston-driven yang ditumbuk lubang melalui batu dicampur dengan kuarsit, beberapa yang paling sukar dan paling batuan melelas.
Chile telah berjanji bahawa kepedulian para penambang tidak akan berakhir selama enam bulan sekurang-kurangnya – tidak sampai mereka boleh yakin bahawa setiap orang telah dikaji semula.
Psikiater dan ahli lain dalam situasi ekstrim memprediksi bertahan hidup mereka akan menjadi apa pun tetapi muzik. Sejak 22 Ogos, ketika sempit lubang bor menerobos untuk perlindungan mereka dan penambang mengejutkan dunia dengan catatan, tertulis dengan tinta merah, mendedahkan kelangsungan hidup mereka, keluarga mereka telah terdedah dengan cara-cara mereka tidak pernah membayangkan.
Penambang harus menjelaskan kesihatan fizikal dan mental secara terperinci dengan pasukan doktor dan psikologi. Dalam beberapa kes, ketika kedua-dua isteri dan pecinta dituntut orang yang sama, setiap orang yang terlibat harus menghadapi konsekuensi.
Pada waktu mereka cuba bawah tanah ini, para penambang menghadapi cabaran sehingga membingungkan bahawa tidak ada jumlah pembinaan sepenuhnya dapat mempersiapkan mereka. Bergabung kembali dengan dunia yang sangat ingin tahu tentang penderitaan mereka, mereka telah dijemput ke istana presiden, untuk mengambil semua-beban-bercuti dibayar dan untuk tampil di acara TV yang tak terhitung jumlahnya. Arahan dan filem transaksi yang tertunda, bersama-sama dengan tawaran pekerjaan.
prestasi Sepulveda keluar dari aci muncul untuk mengesahkan apa yang banyak Chile pikir ketika mereka melihat persembahan terlibat dalam video yang dihantar dari bawah – bahawa ia boleh mempunyai masa depan sebagai keperibadian TV.
Tapi ia cuba untuk membatalkan idea sambil berbicara dengan penonton saluran televisyen Chile negara ketika duduk bersama isteri dan anak-anak lama selepas penyelamatan-Nya.
“Satu-satunya saya akan meminta anda adalah bahawa anda tidak melayan saya sebagai seorang seniman atau wartawan, tetapi sebagai penambang,” kata dia. “Saya lahir penambang dan aku akan mati penambang.”

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , .

ahli AS: Chile “yang baik dan beruntung” tapi risiko tetap Saham Asia di AS yang solid syarikat hasil


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: