Paus dari sebuah Perjalanan: Humpback membuat nota penghijrahan

October 14, 2010 at 7:55 am

LONDON – Ini bukan cinta. Bisa saja petualangan. Atau mungkin dia hanya tersesat.
Ini tetap menjadi misteri mengapa itik betina ribuan paus berenang batu dari terumbu Brazil ke pulau Madagascar Afrika, yang penyelidik percaya adalah perjalanan tunggal terpanjang yang pernah dilakukan oleh mamalia – manusia dikecualikan.
Sedangkan ikan paus Humpback biasanya berhijrah sepanjang paksi utara-selatan untuk makan dan kawin, yang satu ini – No akrab disapa AHWC 1363 – membuat keputusan yang tidak biasa untuk check out benua baru ribuan batu ke timur.
Ekologi laut Petrus Stevick mengatakan mungkin bukan cinta yang memotivasi dirinya – paus bertemu rakan mereka di lokasi berkembang biak, sehingga tidak mungkin bahawa satu ini mengikuti pasangan yang berpotensi.
“Ini mungkin bahawa ini adalah contoh ekstrim dari eksplorasi,” katanya. “Atau boleh juga bahawa haiwan tersebut menjadi sangat hilang.”
Stevick ditata butiran perjalanan paus pada hari Rabu di Surat Royal Society Biologi, perhitungan itu, minimal, ikan paus harus melakukan perjalanan sekitar 6.200 batu (10.000 kilometer) untuk mendapatkan dari Brazil ke Madagascar, lepas pantai Afrika timur .
“Tidak ada mamalia yang lain telah terlihat bergerak di antara dua tempat yang lebih lanjut selain,” kata Stevick, yang bekerja di Maine College berasaskan Atlantik. Dan saat dia berkata “jarak akan membuat sendiri luar biasa di mana pun itu pergi,” ada unsur tambahan bunga.
Ikan paus Humpback yang penglaju hati-hati, mengambil perjalanan yang sama dari perairan sejuk di mana mereka memburu plankton, ikan dan kering untuk menghangatkan perairan di mana mereka berbaur dan pasangan “Tahun demi tahun demi tahun,” katanya. Lokasi makan mereka dan tempat-tempat pembiakan kadang berubah-ubah, tetapi perjalanan mereka melintasi lautan biasanya tidak banyak berubah.
Swapping tempat berkembang biak di Brazil untuk satu di Madagascar dahulu pernah terdengar.
“Itu hampir 90 derajat bujur – jadi seperempat jalan di seluruh dunia,” kata Stevick. “Tidak hanya ini pengecualian, tapi itu benar-benar luar biasa pengecualian pada saat itu.”
Paus Bungkuk adalah perenang yang kuat, dan 40-tan (tan metrik 36) raksasa biasanya jam Facebook 5.000 batu di perjalanan mereka dari perairan sejuk dari Atlantik Utara dan Antartika lebih daerah beriklim sekitar khatulistiwa. Mereka dikenali dengan lagu menakutkan mereka – terdiri daripada rintihan dan tangisan – yang melakukan perjalanan jarak besar yang tepat di bawah air dan fungsi masih merupakan misteri.

Mereka juga dihargai oleh ikan paus-pemerhati untuk mereka spektakuler out-of melompat-air-, yang disebut melanggar.
Jumlah mereka telah pulih kerana mereka diburu hampir pupus pada pertengahan abad ke-20. Namun pembaikan telah merata dan saintis telah mengkaji paus dan gerakan mereka untuk memahami mengapa.
Ini untuk tujuan itu yang Stevick dan para ahli yang lain telah trawl Web untuk imej yang diambil oleh pelancong dan-paus pemerhati, berharap untuk membantu membina di katalog seluruh dunia paus bungkuk yang boleh digunakan untuk mengesan di mana mereka melakukan perjalanan.
Ini adalah dengan Flickr browsing halaman sharing foto bahawa salah satu rakan Stevick mencari foto ini bungkuk tertentu, diambil oleh seorang pelancong Norway dari kapal ikan paus menonton di lepas pantai Madagascar pada tahun 2001. Foto itu diambil dengan kamera filem dan negatif duduk tertinggal di laci selama bertahun-tahun. Akhirnya, itu scan dan diposting ke web, di mana ia kelihatan dan ditambah ke katalog.
rakan Stevick’s berpadanan dengan foto Flickr untuk gambar ikan paus yang diambil dua tahun sebelumnya di Abrolhos, wilayah pulau-pulau gunung berapi kecil di lepas pantai Brazil.
Jadi, bagaimana Stevick dan rakan-rakannya mengakui paus sebagai satu sama difoto oleh penyelidik pada tahun 1999? Carole Carlson, rakan sekerja Stevick, mengatakan kunci untuk paus Humpback mengenalpasti dalam ekor mereka.
Ikan paus Humpback memiliki sirip ekor besar disebut “cacing,” yang melihat dan bergerigi. Carlson membandingkannya dengan “cap jari besar.”
Stevick diterangkan: “Ada sejumlah besar maklumat pada mereka tanda-tanda alam Ada pola yang mendasari dasar pigmen hitam dan putih di atasnya, bekas luka banyak di ekor, dan pinggiran sangat bergerigi – masing-masing hal-hal menyediakan sepotong. maklumat. ”
“Kemungkinan bahawa dua haiwan akan memiliki setiap satu pun dari hal-hal yang identik akan makin kecil.”
Simon Ingram, seorang profesor pemuliharaan laut di University of Plymouth di Inggeris selatan, mendedahkan keyakinan dua foto menunjukkan ikan paus yang sama, mengatakan bahawa pengenalan foto adalah “teknik yang sangat, sangat kuat.”
Tapi Ingram, yang tidak terlibat dalam kajian ini, mengatakan ia kurang gembira dengan panjang perjalanan paus dari tujuan.
“Menurut saya, hal yang luar biasa adalah bukan jarak tetapi perbezaan,” katanya. Paus masyarakat kadang-kadang dianggap sebagai masyarakat diskrit, jarang pencampuran. Hal ini menunjukkan bahawa tidak selalu berlaku, katanya.
Seperti mengapa ikan paus itu pergi dengan cara hal itu, Ingram mengatakan bahawa, “faktanya adalah, kita tidak tahu.
“Anda boleh menjejaki mereka, tapi anda tidak tahu apa yang memotivasi mereka.”

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , .

Laporan: AOL, pembelian syarikat merenungkan tawaran untuk Yahoo Massive angin taufan menderu di bahagian tengah bangsa


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: