kereta api cepat, empangan besar menunjukkan kejuruteraan China mungkin

October 27, 2010 at 4:39 am

China melancarkan kereta yang terpantas namun pada Selasa dan mengumumkan bahawa Three Gorges Dam, projek tenaga air yang terbesar di dunia, sekarang penjanaan elektrik pada kapasiti maksimum – kemenangan kejuruteraan bahawa isyarat cita-cita bangsa tumbuh sebagai booming ekonominya.
Kejayaan menunjukkan bagaimana, setelah puluhan tahun memperoleh teknologi dari barat, Beijing telah mula mendorong batas kemampuan baru, menetapkan standard lebih tinggi pada mega-projek seperti itu berusaha untuk mempromosikan citra, kuat China moden. Tapi banyak dari inisiatif ini telah datang dengan bayaran manusia dan persekitaran yang besar, dan beberapa mempersoalkan apakah negara menumbuhkan semangat cukup inovatif untuk bersaing di peringkat seterusnya.

Masih dalam karya-karya: penjanaan elektrik lebih nuklear, sebuah projek gergasi untuk mengepam air sungai dari selatan subur di utara gersang, dan $ 32,5 bilion; 820 batu (1,300 kilometer) Beijing-untuk kereta api berkelajuan tinggi-Shanghai yang dijadualkan untuk membuka tahun 2012.
“Kami sekarang jauh lebih cepat,” kata juru bicara Kementerian Kereta Api Wang Yongping di pelantikan hari Selasa dari garis super cepat dari pinggiran barat Shanghai Hongqiao ke bandar Hangzhou resort. “Sekarang negara-negara lain berharap untuk bekerja sama dengan kami.”
Kereta akan jelajah dengan kelajuan puncak 220 mph (350 kph), membuat perjalanan 125 batu (200 kilometer) dalam 45 minit.
China telah mempunyai rangkaian kereta api terpanjang di dunia berkelajuan tinggi dan bertujuan untuk lebih dari dua kali ganda panjangnya untuk 10.000 batu (16.000 kilometer) pada tahun 2020.

syarikat China juga berlumba-lumba untuk projek-projek di luar negeri, termasuk di AS, yang memimpin dunia dalam teknologi pengangkutan kereta api namun hampir tidak ada keahlian rel kelajuan tinggi. Itu suatu tanda seberapa baik dan cepat teknologi telah diterima oleh syarikat-syarikat China, yang secara tradisional hanya mampu bersaing pada harga dalam tawaran untuk rel kereta api dan projek-projek infrastruktur asas di negara-negara membangun.
Three Gorges Dam sudah lebih kontroversial, meskipun kerajaan telah tanpa henti memuji projek 23000000000 $ sebagai cara terbaik untuk menamatkan berkurun-kurun banjir sepanjang Yangtze yang perkasa dan memberikan tenaga untuk bahan bakar boom ekonomi negara.
Tingkat air di waduk besar di balik itu mencapai ketinggian puncak dari 574 kaki (175 meter) pada 9 pagi pada hari Selasa, menurut pembekal projek, China Three Gorges Project Corp Rekod sebelum ini adalah 567 kaki (172,8 meter), atur pada tahun 2008, tahun loji mula beroperasi.
Di masa depan, permukaan air akan disesuaikan bergantung pada keperluan kawalan banjir tapi tetap dalam jarak 100 kaki (30 meter) dari maksimum.
Sementara meningkatkan tahap air meningkatkan pengeluaran kuasa dari empangan, beberapa ahli geologi telah memberi amaran bahawa membendung terlalu banyak air di dalam reservoir membawa risiko tinggi tanah runtuh, gempa bumi dan kerosakan yang berpanjangan terhadap ekologi sungai. Sebagai pegawai berusaha untuk meningkatkan kadar air di reservoir musim gugur yang lalu, sekurang-kurangnya satu kota harus mengungsi puluhan warga setelah retak garis rambut muncul di lereng di atas rumah.
Selain itu, berjuta-juta telah mengungsi dan petak besar lahan pertanian produktif dikorbankan untuk empangan dan projek-projek seperti itu.

Ketua syarikat Cao Guangjing disebut feat Selasa adalah “tonggak sejarah.” Beliau berkata loji kuasa tahunan mencapai 84,7 bilion kilowatt jam, membolehkan “projek untuk memenuhi fungsi kawalan banjir, pembangkit tenaga elektrik, navigation dan alihan air sampai penuh.”
Rata-rata kadar pertumbuhan ekonomi lebih dari 9 peratus pada tahun selama dua dekad terakhir telah meletakkan asas bagi kemajuan pesat dalam semakin banyak bidang, termasuk melancarkan tiga penerbangan angkasa berawak sejak tahun 2003 dan membina kereta api di dataran tinggi Tibet dari Beijing ke Lhasa . Sukan Olimpik Beijing 2008 dan mammoth tahun ini Shanghai World Expo telah menunjukkan kecanggihan pengurusan tumbuh serta kemampuan untuk membina infrastruktur pada skala yang besar.
Tetapi sementara pertumbuhan yang luar biasa telah membolehkan China untuk membina besar, bertanya-tanya beberapa jika dapat membina cerdas – dan menjadi sumber inovasi yang benar.
Sains dan teknologi kajian di negara tersebut cenderung berat topdown, sarat dengan birokrasi kerajaan menyesakkan. Banyak sarjana China yang terbaik dan saintis berangkat ke padang rumput hijau di luar negeri, sementara fikiran top lain ditolak ke dalam peranan pentadbiran, meninggalkan mereka sedikit masa untuk kajian.
Walaupun China memegang paten pada desain, teknologi dan peralatan yang digunakan oleh kereta CRH380, beberapa industri pada soalan sejauh mana China dibenarkan dalam menuntut teknologi terkini sebagai miliknya.
“Semua orang tahu bahawa banyak teknologi teras Eropah,” kata Michael Clausecker, pengarah jeneral Unife, Persatuan Industri Rail Eropah, dalam sebuah wawancara baru-baru ini.
Dan walaupun manfaat jelas kelajuan tinggi membawa kereta api, penggantian pusat lambat dengan lebih kereta api berkelajuan tinggi mahal telah mendorong keluhan dari penumpang enggan untuk membayar kadar yang lebih tinggi, terutama pada laluan lebih pendek.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , .

RI untuk memberikan suara pada menjatuhkan ‘Kemajuan’ dari namanya Haiwan pecinta berkabung rusa raksasa tewas di Inggeris


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: