Massive angin taufan menderu di bahagian tengah bangsa

October 27, 2010 at 2:56 am

CHICAGO – Sebuah badai besar dengan hembusan angin sampai 81 mph melolong di seluruh bahagian tengah bangsa Selasa, pohon patah dan tiang elektrik, merobek bumbung, menunda penerbangan dan perendaman komuter membongkok di bawah payung kusut.
Termasuk dari Dakota dengan Great Lakes timur, sistem tidak biasa terpesona meteorologi kerana saiznya dan kerana itu tekanan udara mirip dengan badai 3 Kategori, tetapi dengan lebih sedikit kekuatan yang memusnah.
Para saintis mengatakan badai berkekuatan badai minus salji.
“Kalau sejuk, kita akan memiliki sebuah badai salju dengan sistem ini,” kata David IMY, operasi utama di National Oceanic and Atmospheric Administration’s Storm Ramalan Center di Norman, Okla. Tapi suhu berada di 50-an dan 60-an, bukan 20-an.
Badan itu berkata tekanan membaca sistem Selasa adalah antara yang terendah yang pernah di badai non-tropika di Juru bicara darat AS Susan Buchanan berkata badai itu dalam tempoh lima badai atas terkuat dalam hal tekanan rendah, tetapi tidak mungkin yang terkuat di nota.
Sebelumnya, kata badan itu tekanan badai adalah lebih buruk daripada yang menghasilkan Blizzard 1978, Mac 1993 “Storm of the Century” atau November 1975 badai yang tenggelam itu kapal barang Edmund Fitzgerald, dimonumenkan dalam sebuah lagu oleh Gordon Lightfoot.

Badai bertiup dari Pacific Northwest pada kekuatan dari aliran jet yang sekitar sepertiga lebih kuat dari biasanya untuk kali ini tahun, IMY kata. Kerana sistem pindah ke jantung bangsa, itu menarik di udara hangat yang diperlukan untuk bahan bakar badai. Kemudian angin intensif dan tornado terbentuk.
Tambah ke bahawa fakta badai itu bergerak cepat, 50 hingga 60 mph, dan angin menjadi lebih kuat, IMY kata.
Pada Selasa pagi, berterusan angin sekitar 35 hingga 40 mph dan berembus jauh lebih tinggi. Embusan dari 81 mph tercatat di Butlerville, Ohio, dan 80 mph dalam Greenfield, Ind, menurut NOAA.
Pada satu titik, lebih dari 145.000 rumah dan perniagaan yang tanpa kuasa di Wisconsin, Indiana, Illinois, Ohio dan daerah St Louis.
Badai itu berjalan menuju Pantai Timur dengan petang, dan angin dijangka akan mereda di malam hari. Tetapi peramal mengatakan angin boleh mengambil lagi Rabu.

Sebuah tornado mendarat di Racine County, Wis, di mana dua orang cedera ketika sebuah bahagian bumbung robek dari sebuah kilang traktor, dan di Van Wert County, Ohio, dekat sempadan Indiana, di mana sebuah gudang diratakan dan membalik selama traktor-Trailer dan kemping. Tornado juga mendarat di Peotone, Illinois, di mana tiga orang cedera ketika atap sebuah rumah datang dari, dan twister disyaki di negara-negara lain.
Sheryl Uthemann, 49, sedang bekerja shift pertama di kilang Baru Kes Holland di Mount Pleasant, Wis, ketika badai meniup melalui sekitar 8 pagi dan mula untuk mengangkat atap.
“Itu hanya satu hari kerja biasa dan tiba-tiba bahawa hingar hanya datang dan (co-pekerja) berkata ‘Main Main! Main!” Anda tidak punya waktu untuk berfikir, “katanya. “Aku mendongak di mana suara itu berasal dari dan melihat potongan-potongan atap disedut. Aku belum pernah lebih takut, pernah.”
Di bandar Indiana Wanatah, sekitar 60 kilometer tenggara Chicago, sebuah gudang tiang di sebuah syarikat hidrolika hancur, dan dua rumah rusak berat, meskipun tidak ada luka yang dilaporkan.
Di pinggiran kota Chicago Lindenhurst, seorang wanita terluka ketika cabang jatuh sekitar 65 kaki dari sebuah pohon besar, jatuh ke dalam keretanya dan disula perutnya. Dia dibawa ke rumah sakit dalam keadaan wajar, kata pihak berkuasa.
Meteorologi mengatakan pembacaan barometric badai itu tekanan setanding dengan yang angin taufan 3 Kategori tetapi dengan angin jauh lebih lemah. Para hembusan angin hanya sekuat badai tropika. Kategori 3 mempunyai angin badai 111-130 mph.
tekanan Storm bekerja seperti ini: Semakin rendah tekanan, semakin besar angin. Semakin tinggi tekanan, lebih tenang dan lebih selesa cuaca. Jika tekanan rendah sistem Selasa telah di atas air – di mana angin bisa lebih tinggi – itu akan mencipta badai besar, IMY kata.
Tom Skilling, seorang ahli meteorologi dengan WGN-TV di Chicago, mengatakan saiz badai – 31 negara berada di bawah semacam penasihat cuaca, dari badai salji untuk badai untuk tornado – juga tidak biasa.
amaran badai parah banyak diselimuti Midwest, dan jam tangan tornado yang dikeluarkan dari Arkansas ke Ohio.
Sebelas negara berada di bawah amaran angin kencang: Illinois, Wisconsin, Indiana, Iowa, Michigan, Dakota, Nebraska, Minnesota, Ohio dan sebahagian daripada Kentucky.
Sementara itu, ribut salji amaran dikeluarkan untuk banyak dari North Dakota, di mana perkhidmatan cuaca mengatakan sampai dengan 10 inci salji boleh turun di beberapa daerah menjadi Rabu pagi dan Dakota Selatan ke utara. hembusan angin lebih dari 50 mph di banyak daerah akan membuat perjalanan berbahaya.
Di daerah Chicago, komuter pagi dihadapi kencang, hujan angin-driven dan mereka menunggu kereta api. Beberapa meringkuk di bawah kereta layang untuk tetap keluar dari hembusan, melesat ke platform pada minit terakhir.
Sekitar 500 penerbangan dibatalkan dan yang lainnya tertunda di O’Hare Airport, hub utama untuk penerbangan Amerika dan Syarikat. Badai juga mengganggu penerbangan di Cincinnati, Indianapolis dan lapangan terbang Minneapolis.
110-cerita Chicago Willis Tower, bangunan tertinggi bangsa, menutup observatorium Skydeck dan mencabut “The Ledge” tarik – kotak kaca empat yang menganjur dari lantai 103 gedung.
Di Michigan, kelajuan angin 35 mph diatapi di Jambatan Mackinac lima batu, yang menghubungkan negara semenanjung Atas dan Bawah. Lalu lintas terus salib, tetapi pendamping diberikan kepada “high-profile” kenderaan seperti lori besar, bas sekolah dan kenderaan penarik Trailer.
Di St Louis, angin kencang disalahkan untuk bangunan runtuh separa yang dihantar batu bata, mortar, atap dan beberapa pendingin hawa tetingkap hujan ke atas trotoar. Tidak ada yang terluka, dan pegawai-pegawai menyemak bangunan era 1920-an.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: .

Paus dari sebuah Perjalanan: Humpback membuat nota penghijrahan Indonesia dilanda tsunami, letusan gunung berapi


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: