RI untuk memberikan suara pada menjatuhkan ‘Kemajuan’ dari namanya

October 27, 2010 at 4:36 am

Providence, RI – Nama rasmi negara ini – Negara dari Rhode Island dan Kemajuan Providence – adalah lebih daripada sekadar seteguk. Bagi banyak orang, itu membangkitkan menyengat peringatan peranan utama Rhode Island dalam perdagangan budak trans-Atlantik.
Pemilih Selasa depan akan memutuskan apakah akan menukar nama dengan menjatuhkan kata-kata “dan Perkebunan Providence.” Masalah ini telah diperdebatkan selama bertahun-tahun, namun ahli parlimen tahun lalu mengesahkan sebuah pertanyaan suara untuk kali pertama selepas perdebatan yang berapi-api atas hubungan antar bangsa, keturunan dan sejarah.
“Kamu pergi ke mana pun dan anda menyebutkan ladang dan apa yang automatik terlintas dalam fikiran seseorang adalah perhambaan,” kata Nick Figueroa, 41, ahli gabungan minoriti perundangan penasihat yang punggung menukar nama.
Para penyokong referendum melihat soalan suara sebagai kesempatan untuk memadam link negara untuk perhambaan dan menghapuskan kata yang mereka berkaitan dengan perhambaan manusia dan penderitaan. Tapi lawan, termasuk Gabenor Don Carcieri, perhatikan bahawa nama negara sebenarnya tidak ada hubungannya dengan perhambaan dan bahawa, dalam hal apapun, perubahan itu akan melakukan apa-apa untuk mengubah sejarah.
Michael Vorenberg, seorang profesor sejarah Brown University, mengatakan dia memahami konotasi kontemporari daripada “ladang” kata tapi nikmat menjaga nama kerana memprovokasi soalan.
“Orang secara semulajadi mungkin berkata,” tidak Apa kata yang bererti dan mengapa itu dalam nama negara? ” Dan itu boleh menyebabkan sebuah perbincangan tentang peranan perhambaan dalam sejarah Rhode Island, dalam sejarah New England, “kata Vorenberg.
prospek Referendum adalah jelas. Isu tersebut telah dibayangi oleh bangsa gabenor kompetitif dan pemilihan kongres, dan pendukung perubahan nama tidak dijalankan iklan. Keempat calon gubernur memimpin semua menentangnya.
“Perhatian keseluruhan sekarang adalah pekerjaan dan ekonomi, dan saya pikir itu yang terkemuka dalam fikiran orang, sebagai lawan menukar nama,” kata Figueroa.
Banyak Rhode Islanders mungkin tidak tahu nama rasmi nya. Hal ini tidak dinyatakan di atas peta moden-hari, walaupun ada di segel negara, dijumpai dalam banyak dokumen-dokumen rasmi negara dan boleh didengar di ruang sidang ketika hakim diumumkan.
Ungkapan “Providence Tanaman Perkebunan” muncul dalam piagam kerajaan yang diberikan pada tahun 1663 oleh Raja Charles II jajahan Rhode Island. Pada waktu itu, “Kemajuan” adalah istilah umum untuk penyelesaian atau tanah jajahan. Dalam kes ini, disebut dengan penggabungan usaha penyelesaian Providence, yang ditubuhkan oleh menteri Roger Williams berikut pembuangan dari Jajahan Teluk Massachusetts, dan bandar-bandar di dekatnya menjadi tanah jajahan tunggal.
Keith Stokes, yang multiras dan dapat mengesan kedatangan keluarganya untuk abad kembali Newport, mengatakan perdebatan atas nama negara mengabaikan warisan Rhode Island sebagai tanah jajahan ditubuhkan pada toleransi beragama, di mana orang Yahudi, Quakers dan minoriti lain menetap dalam jumlah yang besar setelah ditolak tempat lain. Prinsip pemisahan gereja dan negara diletakkan dalam piagam tanah jajahan panjang sebelum diformalkan dalam Bill of Rights.

“Ia memiliki semua orang-orang yang telah diusir kerana mereka menyembah berbeza dan mereka semua tanah di Rhode Island,” kata Stokes, yang juga Pengarah Eksekutif dari korporat pembangunan ekonomi negara. “Kami mempunyai begitu banyak cerita untuk berkongsi, kami mempunyai sejarah yang kaya seperti itu.”
Para penyokong pertukaran nama mengatakan mereka mengakui kata “ladang” itu awalnya tidak berkaitan dengan perhambaan, tetapi berpendapat arti asli tidak relevan – terutama kerana abad ke-18 Rhode Island muncul di garis depan industri yang berkembang di mana peniaga tempatan menjadi kaya dari pertukaran budak, rum, gula dan molase antara New England, Caribbean dan Afrika Barat.
Mereka mengatakan “tanaman” adalah berkaitan rapat dengan perhambaan, seperti swastika – tradisional simbol harmoni dalam Hinduisme dan Buddhisme – sejak ditubuhkan sebagai lambang dari Nazi Jerman dan saat ini berkaitan dengan kebencian etnik.
Laman nama sebelumnya telah dipertikaikan oleh Perhimpunan Agung tetapi tidak diluluskan untuk pungutan sehingga tahun lalu, ketika sekelompok ahli parlimen terutama Afrika-Amerika membuat dorongan yang kuat dan berbicara tentang perbezaan bangsa dan konotasi negatif melekat kata ” ladang. ” Bahkan beberapa anggota dewan yang mengatakan mereka secara peribadi ambivalen bersetuju untuk menempatkan masalah tersebut kepada pengundi selepas melihat bagaimana rakan-rakan mereka merasa kuat.
Figueroa mengatakan dia tidak tahu berapa biayanya untuk menukar nama tapi diharapkan hal itu akan menjadi minimum. Beliau berkata tumpuan pada pentahapan tahu nama pada korespondensi negara tetapi tidak pada menukar segel negara tertanam di tingkat Statehouse tersebut.
Soalan suara sendiri adalah sebuah kemenangan, terlepas dari apa yang pemilih memutuskan, kata Harold Metts, seorang senator negara bagian kulit hitam yang membantu memimpin usaha untuk referendum.
“Pada orang tidak mengerti mengapa kita merasa cara kita merasa. Bagi saya, itu bagian dari penyembuhan,” kata Metts.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , .

Univision ditetapkan untuk menjadi siaran rangkaian atas AS kereta api cepat, empangan besar menunjukkan kejuruteraan China mungkin


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: