Spektakuler spesies yang tidak diketahui dijumpai di Amazon

October 27, 2010 at 4:31 am

NAGOYA, Jepun (ANTARA News) – spesies Spektakuler sebelumnya tidak diketahui ke dunia luar sedang ditemui di hutan hujan Amazon pada peringkat pertama setiap tiga hari, kumpulan persekitaran WWF mengatakan dalam sebuah laporan yang diterbitkan Rabu.
An anaconda sepanjang sebagai limusin, sebuah ikan keli raksasa yang makan monyet, labah-labah bertaring biru dan katak panah beracun di antara 1.220 haiwan dan tanaman telah dijumpai 1999-2009, menurut penelitian ini.

Laporan ini dikeluarkan di sela-sela pertemuan puncak PBB di Jepun yang diadakan untuk cuba untuk membendung kehancuran spesies di seluruh dunia, dan WWF mengatakan diserlahkan mengapa melindungi Amazon begitu penting.
“Laporan ini dengan jelas menunjukkan kepelbagaian, luar biasa menakjubkan hidup di Amazon,” kata Francisco Ruiz, kepala Amazon Hidup WWF Initiative, wartawan pada pelancaran tersebut.
“(Tapi) daerah ini yang luar biasa di bawah tekanan kerana kewujudan manusia lanskap ini menjadi sangat cepat berubah ..”
Logging dan penjelasan untuk pertanian menggunakan seperti lembu pertanian dan perkebunan kelapa sawit telah menyebabkan 17 peratus dari Amazon – daerah dua kali saiz Sepanyol – hancur selama 50 tahun terakhir, menurut WWF.
WWF menyusun Penemuan yang dilaporkan oleh para saintis selama tempoh 10 tahun untuk menyoroti besarnya kerugian keanekaragaman hayati yang mungkin berlaku tanpa manusia bahkan mengetahui sedangkan Amazon sedang dibersihkan.
“Ini berfungsi sebagai peringatan berapa banyak kita masih harus belajar tentang wilayah ini unik, dan apa yang kita boleh kehilangan jika kita tidak mengubah cara kita berfikir tentang pembangunan,” kata Ruiz.
Salah satu penemuan yang paling menakjubkan adalah anaconda (13 kaki) empat meter di dataran banjir wilayah Pando Bolivia pada tahun 2002.

Itu adalah spesies anaconda pertama baru dikenalpasti sejak 1936, dan menjadi hanya jenis yang diketahui keempat reptilia itu, menurut WWF.
Ada total 55 spesies reptilia dijumpai, dengan orang lain termasuk dua ahli Elapidae – keluarga ular paling berbisa di dunia yang termasuk kobra dan taipans.
Sebuah kaleidoskop katak berwarna yang berbeza juga dijumpai, termasuk 24 dari kelainan panah beracun terkenal dan salah satu yang tembus.
Di antara 257 jenis ikan ditemui di sungai dan tasik dari Amazon adalah “goliath” ikan keli.
Salah satunya yang ditemui di Venezuela diukur hampir 1,5 meter panjang dan berat 32 kg (lebih dari 70 pon).
Walaupun “goliath” ikan keli biasanya ada pada diet ikan lain, beberapa dari mereka telah tertangkap dengan monyet di bahagian perut mereka, menurut WWF.
Spesies lain yang luar biasa dari ikan keli yang ditemui di negara bahagian Brazil Rondônia sangat kecil, buta dan merah.
Penduduk desa mencari ikan ketika mereka tanpa sengaja terjebak dalam baldi selepas mengangkut air dari sebuah perigi.
Sekurang-kurangnya 500 labah-labah juga ditemui, termasuk satu yang benar-benar coklat kecuali sepasang taring biru hampir neon.
Tiga puluh sembilan mamalia baru juga ditemui, termasuk lumba-lumba sungai pink, tujuh jenis monyet dan dua landak.
Di antara 637 jenis tanaman baru yang ditemui adalah bunga matahari, ivy, lili, pelbagai nanas dan epal custard.
Amazon adalah rumah bagi sekurang-kurangnya 40.000 spesies tanaman, dan WWF menggambarkan skala kepelbagaian di beberapa daerah sebagai “boggling fikiran”.
Dikatakan 1,000 spesies tanaman didokumentasikan dalam satu hektar (2.5 hektar) dari hutan hujan dataran rendah di Ecuador, sementara 3,000 dijumpai di kawasan-kawasan 24 hektar dari bahagian Colombia Amazon.
Sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyelamatkan Amazon, kerajaan Brazil telah bekerja sama dengan WWF, Bank Dunia dan kumpulan lain untuk membina kawasan lindung hutan seluas 32 juta hektar selama enam tahun terakhir.
WWF berkata, usaha perlindungan, di mana kerajaan asing dan pertubuhan-pertubuhan menyediakan beberapa kewangan untuk membantu menjalankan projek, harus melayani sebagai model bagi dunia dalam cara untuk menyelamatkan hutan hujan.

Entry filed under: Berita Pendidikan. Tags: , .

New kemiskinan hotspot? Daerah pinggiran kota Univision ditetapkan untuk menjadi siaran rangkaian atas AS


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: