Amerika mengatakan Cina harus mengklarifikasi eksport tanah jarang

October 28, 2010 at 7:43 am

Honolulu – Setiausaha Negara Hillary Rodham Clinton pada hari Rabu menyeru China untuk menjelaskan dasar pada eksport logam eksotis kunci industri teknologi tinggi global.
Membuka dua minggu tur Asia-Pasifik yang bertujuan memperkukuhkan hubungan dengan sekutu yang waspada terhadap ketegasan Beijing meningkat, Clinton memuat titik utama dari gesekan antara China dan Jepun.
Dia mengatakan sekatan China baru-baru ini atas jualan mineral tanah jarang berkhidmat sebagai “wake-up call” bagi dunia industri, termasuk Amerika Syarikat dan Eropah, yang sebahagian besar ditinggalkan pengeluaran dalam menyokong eksport murah dari China.
“Saya akan menyambut klarifikasi dasar mereka dan berharap bahawa itu bererti perdagangan dan perdagangan di seluruh bahan penting ini akan terus berlanjutan dan tanpa gangguan apapun,” katanya dalam sebuah sidang akhbar selepas pertemuan dengan Menteri Luar Negeri Jepun Seiji Maehara di Honolulu.
Clinton dan Maehara keduanya berkata China menahan bekalan bererti masyarakat antarabangsa harus mencari sumber lain dari tanah jarang yang penting untuk menghasilkan peranti teknologi tinggi seperti telefon, peluru berpandu dan panel tenaga suria.
China menghasilkan 97 peratus bekalan dunia, sesuatu Maehara mengatakan “tidak tepat.” Bahkan jika situasi saat ini diselesaikan, ia mengatakan hal itu penting untuk kepelbagaian pengeluaran dari tanah langka.
“Ini berkhidmat sebagai panggilan bangun pagi (sekitar) yang terlalu bergantung pada satu sumber,” kata Clinton, menelefon tanah jarang baik “komersil dan strategik” penting. “Seluruh dunia perlu mencari bekalan tambahan dalam rangka melindungi pengeluaran penting bahan-bahan keperluan yang melayani.”
Jepun telah mendesak China untuk meneruskan eksport dari tanah langka. syarikat Jepun mengatakan Beijing telah menyekat penghantaran sejak 21 September, sebagai balasan yang mungkin untuk penangkapan Tokyo seorang kapten kapal nelayan Cina di dekat pulau yang disengketakan di Laut China Timur.
Banyak tindakan China sebagai penunjuk agresivitas yang tumbuh dalam menghadapi perselisihan tersebut. Beberapa negara sedang mencari jaminan dari Amerika Syarikat, kekuatan yang dominan tradisional di Pasifik, bahawa ia akan tetap menjadi pemain utama.
Clinton bersumpah bahawa Amerika Syarikat tetap komited untuk kestabilan serantau dan keselamatan sekutu seperti Jepun. Dia bertemu hari Sabtu di China pulau Hainan dengan Penasihat Negara China Dai Bingguo dan mengatakan ia bermaksud untuk mengangkat masalah tanah jarang, di antara hal-hal lain yang memprihatinkan.
Dia mengatakan China klarifikasi yang memuaskan kedudukannya pada eksport mineral “boleh memendekkan perbincangan itu, tapi ada banyak berbicara tentang,” terutama untuk mempersiapkan kunjungan kenegaraan ke AS oleh Presiden China Hu Jintao pada bulan Januari.

perjalanan Clinton ke Hainan – tambahan minit-minit terakhir untuk itinerary – adalah sarat dengan simbolisme untuk orang Cina.
Pulau ini merupakan peringatan yang kuat akan tentera China, hosting array kemudahan perisikan dan perisikan dari Tentera Pembebasan Rakyat China. Itu adalah di mana sebuah pesawat mata-mata Amerika dipaksa untuk tanah pada tahun 2001 selepas bertembung dengan jet pejuang China. 24 awak ditahan selama 11 hari sampai pemerintahan Bush meminta maaf.
Clinton juga akan mengunjungi Vietnam, Kemboja, Malaysia, Papua New Guinea, New Zealand dan Australia.
Pada semua berhenti, katanya dia akan menumpukan pada perancangan strategik untuk menghadapi ancaman yang ada dari Korea Utara dan lain-lain “Kontinjensi,” sebuah rujukan nyata untuk kemungkinan China otot-meregangkan.
“Kita perlu melihat segala macam senario, semua jenis Kontinjensi, bekerja walaupun respon terhadap peristiwa yang mungkin terjadi di masa depan dan, tentu saja, tetap fokus pada ancaman yang ditimbulkan oleh Korea Utara,” katanya.
Sebelum meninggalkan Hawaii untuk Vietnam, Kamis, Clinton untuk memberikan pidato di mana ia diharapkan untuk menggariskan pentingnya tempat pemerintahan Obama di rantau Asia-Pasifik.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , , .

Roadshow: Apa Ukur wang B akan membiayai biaya kuliah College mendaki lagi musim gugur ini


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: