AP: Sekjen PBB ingin Myanmar membebaskan tahanan

October 28, 2010 at 7:50 am

Phnom Penh, Kemboja – Ketua PBB memberi amaran hari Khamis bahawa kecuali junta Myanmar membebaskan tahanan politik yang dirancang 7 November pemilihan tidak boleh dianggap sah atau kredibel.
Setiausaha-Agung Ban Ki-Moon mengatakan kepada The Associated Press dalam sebuah wawancara yang membebaskan lebih daripada 2,000 tahanan politik di Myanmar sekurang-kurangnya akan membantu mencipta sebuah “persepsi bahawa pemilihan ini akan lebih inklusif.”
penguasa tentera negara Asia Tenggara telah membuat undang-undang yang menghalang pemimpin pro-demokrasi Aung San Suu Kyi dan tahanan politik yang lain dari peserta pemilu, yang telah membanting oleh pengkritik sebagai palsu.
Ban mengakui bahawa para tahanan politik mungkin tidak “boleh benar-benar menyertai dalam pemilihan, tetapi akan mencipta suasana politik yang baik yang akan membuat persepsi ini lebih baik.”
“Tapi tanpa melepas semua tahanan politik maka pasti mungkin ada beberapa masalah legitimasi atau kredibiliti,” katanya dalam sebuah wawancara menjelang pertemuan bilateral dengan Perdana Menteri Myanmar Jeneral Thein Sein di Hanoi minggu ini.
Ini adalah yang terdekat Ban telah datang untuk mengkritik pemilihan selepas berkali-kali mengambil nada diplomatik dengan mendesak junta untuk membuat pilihan raya yang lebih inklusif, adil dan kredibel. Tetapi bahkan komen terbarunya yang marah oleh harapan bahawa junta akan mengejutkan semua orang dengan membuat beberapa konsesi terhadap gerakan pro-demokrasi di negara yang telah diperintah oleh tentera sejak tahun 1962.
Junta telah terus Suu Kyi di bawah tahanan rumah selama 15 dari 21 tahun terakhir. Dia dijangka akan dikeluarkan pada 13 November, hanya enam hari selepas pilihan raya.
“Kami berharap dan berharap bahawa dia seharusnya sudah dikeluarkan jauh sebelumnya Sekarang saat ini. Saya sangat akan mendesak kerajaan Myanmar yang tidak terlalu terlambat bahkan pada saat ini untuk membebaskan semua tahanan politik sehingga 7 November pemilihan bisa lebih inklusif dan lebih satu partisipatif dan kredibel, “kata Ban.
Junta telah memuji pilihanraya sebagai langkah besar dalam peta jalan negara yang disebut dengan demokrasi. Tapi hasilnya dianggap sebagai kesimpulan terdahulu, seperti junta telah mengambil langkah-langkah untuk menyekat transparansi dan memastikan bahawa tentera tetap berkuasa dengan merepresi parti pembangkang utama negara dan menyekat kempen.
Parti Suu Kyi adalah memboikot pilihanraya sebagai tidak demokratik setelah menang telak pada tahun 1990 yang dikeluarkan oleh para pemimpin tentera.
Yang meninggalkan parti yang disokong junta kunci sebagai calon hanya yang kuat untuk memenangi kontes yang akan datang.
Ban mengesampingkan pertanyaan apakah kerajaan yang mengambil kuasa selepas pilihan raya akan dianggap sah atau demokratik.
“Saya tidak dalam kedudukan untuk menilai hasil apapun, pertama-tama. Apa yang saya menekankan adalah bahawa kerajaan Myanmar perlu memastikan segala usaha untuk membuat pemilihan inklusif, kredibel dan telus,” katanya. “Akan ada kesempatan bagi saya dan comuntity antarabangsa untuk membuat penilaian pada proses ini.”
Ia menolak cadangan bahawa PBB telah gagal dalam usahanya untuk demokrasi Myanmar, dan malah menyalahkan kerajaan Myanmar.
“Hal ini tentu kerana kurangnya sokongan, kurangnya kemahuan politik pada pihak berkuasa Myanmar,” katanya, menambah bahawa PBB akan “terus terlibat” dengan Myanmar selepas pilihan raya.
“Kami akan terus memudahkan proses ini, demokrasi politik,” katanya.

Entry filed under: Berita Undang-Undang. Tags: , , , , .

Apakah texting dan Facebook buruk bagi remaja dari TV? Ketakutan lebih mati di Indonesia beratus-ratus tsunami


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: