Hawaii pantai sampah kitar semula sebagai pembersih vakum

October 28, 2010 at 2:58 am

Honolulu – Ada cerita di balik plastik biru, putih dan hijau menutupi permukaan pembersih debu Lautan Pasifik. Mereka bit kecil dari plastik yang dikumpulkan dari salah satu pantai Hawaii terkotor, Kahuku, di mana gelombang membuang sampah dari Pasifik sepanjang hari.
Mesin yang dibuat oleh Electrolux AB berfungsi penuh dan boleh menyedut kotoran dari karpet seperti hampa udara yang lain. Tetapi syarikat mengatakan ingin peranti untuk melayani sebagai objek yang membangkitkan perbualan tentang kelantangan besar sampah plastik yang mencemarkan lautan di dunia.
Syarikat yang berpusat di Stockholm juga membuat empat Vacuums lain, masing-masing dari sampah plastik dikumpulkan di Lautan Hindi dan Laut Tengah, Utara dan laut Baltik. Tidak ada dari lima adalah untuk jualan komersil.
Cecilia Nord, naib presiden untuk urusan kelestarian dan persekitaran di tingkat rawatan Electrolux dan kecil bahagian peralatan, kata kumpulan banyak melakukan yang terbaik untuk membersihkan laut dan pantai dari plastik.
Tapi masalahnya terus bertambah kerana orang terus mengambil lebih tanpa kitar semula plastik itu sesudahnya, katanya.
“Kami – sebagai pengeluar besar dengan liputan global – boleh memulakan sebuah perdebatan dan mudah-mudahan dapat memberikan sumbangan untuk mengatasi akar penyebab,” kata Nord.
Electrolux menerima nya Lautan Pasifik plastik dari sebuah kumpulan sukarelawan yang berpusat Hawaii membersihkan pantai Kahuku seminggu sekali. Garis pantai terpencil adalah salah satu Oahu yang paling kotor, sebahagian kerana arus saat ini cenderung deposit sampah di sisi pulau.
“Kita boleh berada di sana pada hari apapun dan melihatnya datang pada gelombang masing-masing,” kata Suzanne Frazer, presiden dan pengasas Kempen Kesedaran Alam Sekitar Pantai Hawaii.
Sampah juga cepat terkumpul pada Kahuku kerana pantai ada di balik dua sifat peribadi dan tidak boleh dengan mudah dikunjungi oleh beachgoers yang mengambil sampah di garis pantai Hawaii lebih penduduk setiap hari.
Plastik terurai menjadi potongan kecil perlahan-lahan dari masa ke masa tetapi tidak pernah benar-benar hilang. Di laut, arus membawa bit kecil untuk kawasan-kawasan di mana gyres besar sampah plastik telah terbentuk.
Satu tempat antara Hawaii dan California saiz Texas telah digelar “Great Pacific Garbage Patch.” Para penyelidik baru-baru ini mendapati pilin sampah plastik serupa di Atlantik antara Bermuda dan Portugal pulau Azores.

Makan burung laut bit plastik – khususnya orang-orang yang merah cerah atau oren – pemikiran mereka cumi, telur ikan atau makanan yang lain.
Beberapa helang laut Laysan, sebuah sarang burung laut yang di Midway atol barat laut pulau Hawaii utama, mati kelaparan dengan perut mereka penuh dengan plastik.
Electrolux vakum Pasifik memiliki buah hanya sedikit merah atau oren kerana haiwan laut telah makan sebahagian dari potongan-potongan berwarna cerah sampah plastik sebelum mereka mencuci darat.
Carey Morishige, pendekatan penyelaras untuk program sampah laut di National Oceanic and Atmospheric Administration, mengatakan orang perlu menggunakan plastik kurang dan pengguna semula dan kitar semula apa yang mereka lakukan gunakan.
“Jika masih masuk, kami masih akan harus membersihkannya,” kata Morishige. “Penyelesaian utamanya adalah akan menghentikan hal ini dari mendapatkan ke dalam laut di tempat pertama.”

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , .

Va orang yang dibebankan dalam plot bom palsu terhadap kereta bawah tanah DC Penyitaan aktiviti di seluruh wilayah AS yang paling metro


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: