Ketakutan lebih mati di Indonesia beratus-ratus tsunami

October 28, 2010 at 7:52 am

Kepulauan Mentawai, Indonesia – Rescuers mencari pulau dilanda tsunami dari Indonesia barat takut angka kematian lebih dari 300 cenderung naik kerana beratus-ratus orang hilang mungkin telah hanyut, kata seorang pegawai Khamis.
Di tempat lain di Indonesia, penduduk kampung mengadakan pemakaman massa untuk beberapa 30 orang tewas ketika salah satu gunung berapi negara yang paling stabil meletus.
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono untuk bertemu hari Khamis dengan selamat dari bencana kembar, yang melanda dalam masa 24 jam di berbagai penjuru daerah seismik dibebankan, sangat ujian rangkaian tanggap darurat negaranya yang rawan bencana itu.
Para pegawai berkata sistem amaran dipasang berjuta-juta dolar selepas rakasa 2004 rosak satu bulan yang lalu kerana tidak dipelihara dengan baik.
Di Kepulauan Mentawai yang dilanda tsunami, mencari dan menyelamat pasukan mencari pantai dengan mayat bengkak berbaring pada mereka, menurut Harmensyah, kepala pusat pengurusan bencana Sumatera Barat wilayah.
Dia mengatakan pasukan itu kehilangan harapan menemui lebih dari 370 orang masih hilang sejak dinding air, dicipta oleh gempa 7,8-magnitute, jatuh ke pulau-pulau.
“Mereka percaya banyak, banyak mayat tersapu ke laut,” kata Harmensyah.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , .

AP: Sekjen PBB ingin Myanmar membebaskan tahanan Gabenor NJ berdiri dengan keputusan untuk membunuh terowong


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: