nombor Grizzly menghentam kawasan tinggi di Yellowstone baru

October 28, 2010 at 7:32 am

Bozeman, Mont. – Nombor beruang Grizzly di dalam dan sekitar Taman Nasional Yellowstone telah mencapai tahap tertinggi dalam dekad, memandu konflik meningkat dengan manusia sebagai beberapa beruang mendorong keluar dari padang gurun dalam dan ke wilayah berpenduduk.
Saintis dari pasukan penyelidikan multi-lembaga mengumumkan Rabu bahawa sekurang-kurangnya 603 Grizzlies sekarang berkeliaran di daerah Yellowstone di Wyoming, Montana dan Idaho. Itu lebih dari tiga kali jumlahnya pada tahun 1975, ketika memburu dilarang dan spesies ditempatkan dalam senarai terancam punah.
Tetapi dikenakan lebih juga bermaksud lebih menjalankan-in dengan manusia – walaupun ahli-ahli biologi beruang yang cepat untuk menunjukkan bahawa pengunjung ke kawasan tersebut lebih mungkin meninggal dalam kemalangan kenderaan dari pelaku Curanmor grizzly.
Dua orang telah tewas oleh Grizzlies di kawasan-kawasan Yellowstone tahun ini: satu barat Cody, Wyo, dan lain Cooke berhampiran City, Mont.
Dalam pertemuan terakhir, pada hari Rabu, seorang pemburu di Wyoming melaporkan kepada pihak berkuasa bahawa ia diserang oleh grizzly bahawa dia menembak dan membunuh untuk membela diri.
Lelaki, yang namanya tidak terdapat, menderita luka dari gigitan ke kaki. Luka yang tidak dianggap mengancam nyawa.
Insiden ini masih dalam penyelidikan dan kematian beruang tidak akan disahkan. Ini akan menandakan 46 grizzly dibunuh atau dikeluarkan dari alam tahun ini. Anjak dalam pembunuhan tidak dilaporkan, pegawai satwa liar menganggarkan sekurang-kurangnya 62 dikenakan dibunuh atau dihilangkan sejauh tahun ini.
Terakhir kali begitu beruang banyak yang meninggal, pada tahun 2008, penduduk merendam tahun berikutnya.
Namun kepala pasukan penyelidik grizzly mengatakan hanya 11 daripada kematian beruang dikenali adalah perempuan dewasa, meredakan kebimbangan bahawa pemulihan spesies ‘jangka panjang boleh terbantut.
“Populasi kami kuat, jumlah kita yang tinggi,” kata Chuck Schwartz, US Geological Survey saintis yang mengetuai Interagency Grizzly Bear Pasukan Kajian. “Sekarang, semua penunjuk yang kita belum berubah menjadi lintasan yang negatif.”
Schwartz menambah bahawa angka penduduk 603 merupakan anggaran yang konservatif dan bahawa jumlah sebenarnya boleh lebih tinggi.

Margasatwa penyokong telah lebih skeptis terhadap masa depan grizzly’s. Mereka menunjuk pada penyingkiran dari sumber makanan beruang kunci – kacang-kacangan pohon pinus whitebark – sebagai ancaman terhadap kelangsungan hidup spesies ‘jangka panjang. Vast berdiri pohon-pohon yang mati atau tenat kerana infestasi kumbang.
Kerajaan saintis termasuk Schwartz mengatakan beruang menyesuaikan diri dengan cepat terhadap perubahan tahunan dalam penyediaan makanan dan kemungkinan tidak akan terjejas oleh kehilangan sumber makanan tunggal.
Antara 2004 dan 2008, kawasan dihuni oleh Yellowstone Grizzlies diperluas 34 peratus, menjadi lebih dari 22.000 kilometer persegi.
pengurus Margasatwa mengatakan yang mendorong keluar dari Taman Nasional Yellowstone telah mencipta sejumlah “hot spot” untuk konflik, termasuk sekitar Gardiner, Mont., West Yellowstone, Mont. dan sepanjang Utara dan Selatan Fork Fork dari barat Sungai Shoshone dari Cody.
Di Wyoming, pengembangan yang membantu bahan bakar 251 konflik nota antara beruang dan manusia sejauh tahun ini, bermula daripada terbalik tong sampah dan ternakan dibunuh, untuk maulings pemburu.
Habitat satwa liar terbaik di negara ini sekarang penuh dengan beruang, memaksa beberapa haiwan menumpahkan ke ladang dan penempatan, kata Mark Bruscino, karnivor pakar dengan Game Wyoming dan Ikan Jabatan. Dia mengatakan haiwan-haiwan sekarang beralih di kawasan-kawasan didominasi oleh pertanian dan dengan cover kecil untuk satwa liar.
“Kami sedang berhadapan dengan beruang yang di dalam dan di sekitar orang terus-menerus,” kata Bruscino. “Tidak ada tempat untuk meletakkan mereka kerana habitat Wildland penuh di negara kita.”
Walaupun jumlah mereka tumbuh, Yellowstone-daerah beruang tetap dilindungi sebagai spesies terancam punah. Ikan AS dan Widlife Service mengambil mereka perlindungan pada 2007, namun mereka dipulihkan tahun lalu oleh seorang hakim persekutuan di Missoula.
Keputusan itu ini dalam proses rayuan. Federal penyelaras pemulihan grizzly Chris Servheen mengatakan Rabu bahawa keputusan atas keberatan tersebut dijangka tidak akan sampai 2012.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , .

Sanchez, Giants adunan Lee dalam World Series pembuka Juri di Los Gatos pembunuhan-untuk sidang-menyewa mengatakan mereka mengira Paulus Garcia berbohong


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: