Diam-diam membeli kereta Toyota masalah, tuntutan mengatakan

October 29, 2010 at 7:07 am

LOS ANGELES (Reuters) – Toyota diam-diam membeli semula dari kenderaan pelanggan AS itu dijumpai dengan cacat kelajuan kawalan sebagai sebahagian daripada strategi untuk menyembunyikan masalah yang tidak diingini-percepatan dari regulator keselamatan dan awam, tuntutan saman disemak.
Transaksi pembelian kembali termasuk perjanjian kerahsiaan yang ketat melarang pelanggan-pelanggan dari mendedahkan masalah tersebut kepada sesiapa pun dan dari menuntut kereta, menurut aduan class action diubah.
Pengaduan baru juga mengutip nota dalaman syarikat mendokumentasikan kes di mana Toyota Motor Corp kakitangan atau pengurus perkhidmatan direplikasi masalah kelajuan-kawalan seperti yang dilaporkan oleh pelanggan.
Dan ia mengatakan pengesahan syarikat sekurang-kurangnya satu kes yang jelas-cut percepatan yang tidak diingini tiba-tiba tersembunyi daripada yang dilaporkan kepada regulator keselamatan auto persekutuan.
Tuntutan diperbesar, sekarang lebih dari 700 halaman ditambah panjang ratusan halaman dari pameran dipasang, diajukan pada hari Rabu di Mahkamah Daerah AS di Santa Ana, California, sebelah selatan Los Angeles.
Ini didasarkan pada kes konsolidasi selama musim panas dari puluhan pelanggan dan perniagaan mendakwa kerugian ekonomi, termasuk nilai jual kembali kenderaan berkurang, berasal dari aduan kereta Toyota dan lori balap di luar kawalan.
Inti tuntutan adalah adanya anggapan bahawa Toyota mengabaikan bukti masalah kelajuan-kawalan di dalam kenderaan untuk sebahagian besar dekad terakhir dan gagal untuk memasang sistem brek menimpanya tahu boleh mencegah kemalangan.
Toyota mengakui dalam sebuah pernyataan pada hari Khamis yang telah dibeli kembali kenderaan dari pelanggan yang mengeluh percepatan yang tidak diingini, namun melakukannya untuk melakukan “analisis kejuruteraan lebih lanjut” pada kereta.
Namun, syarikat berkata kakitangan yang tidak pernah mampu meniru orang-orang “kebimbangan percepatan atau mencari masalah berkaitan atau keadaan dalam kenderaan.”
KEWAJIBAN PEMBEBASAN ATAU ORDER GAG?
Juru bicara Toyota Brian Lyons berkata pelanggan menjual semula kereta mereka diminta – tidak diperlukan – untuk menandatangani “perjanjian penyelesaian” yang merangkumi pembebasan dari kewajiban, tetapi dokumen-dokumen tersebut tidak mengandungi keperluan kerahsiaan.

Tuntutan kekurangan dokumentasi perjanjian kerahsiaan, tapi peguam plaintif Steve Berman mengatakan bahawa “pelanggan kepada kami” tentang mereka.
Lyons menambah bahawa kenderaan telah dibeli kembali tunduk kepada negara “undang-undang lemon” dan bahawa dalam sekurang-kurangnya beberapa kes pembelian kembali diminta oleh syarikat bukan oleh pelanggan. Ia menolak untuk mengatakan berapa banyak kenderaan Toyota telah membeli semula atau berapa banyak kereta yang dibayar.
Toyota telah mengakui hanya dua cacat sebagai penyebab root untuk kenderaan yang ngebut di luar kawalan – tikar tidak pas dan pedal gas melekat. Kedua-dua masalah tersebut dibahas dalam keselamatan ingat meliputi 5,4 juta kenderaan AS.
Syarikat ini mengatakan banyak kes percepatan yang tidak diingini berasal dari kesalahan driver dan telah membantah adanya cacat tersembunyi dalam sistem throttle elektronik, sebagai tuntutan menyarankan.
Namun cabaran yang disemak tuntutan perselisihan dengan menunjuk ke beberapa komunikasi sendiri syarikat, termasuk di mana kakitangan Toyota mengatakan mereka telah direproduksi mesin lonjakan seperti yang dilaporkan oleh pelanggan.
Dalam contoh-contoh, penyebab tepat percepatan yang tidak diingini yang dialami selama ujian drive tetap tidak diketahui.
Tetapi dalam siri laporan lapangan 2006-2010 Toyota Camry yang melibatkan, kakitangan dari Hong Kong disahkan percepatan yang tidak diingini di dalam kereta yang mereka uji sementara mengesampingkan tikar rosak atau pedal gas, tuntutan itu.
Selain itu, Glitches percepatan itu digandakan tanpa peralatan diagnostik kenderaan mengesan kerosakan.
Dalam kes 2009 berasingan, pengurus perkhidmatan yang diperihalkan di dalam memo syarikat sebagai “dipercayai dan handal” mengalami letupan dijelaskan percepatan sedangkan uji-memandu Toyota Tacoma. Kenderaan berlari dari 70 batu per jam sampai dengan 95 batu per jam dalam hitungan detik dengan “tidak pedal kenalan” dari pemandu. Lantai tikar yang benar diamankan, menurut tuntutan.

Entry filed under: Berita Ekonomi. Tags: , , , , .

Halliburton digunakan semen cacat di BP juga: panel Pentagon kesalahan dalam operasi mata-mata rasmi: laporan


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: