Microsoft beats Street dan mengetuk turun bimbang Apple

October 29, 2010 at 7:14 am

SEATTLE (Reuters) – Microsoft Corp mengalahkan ekspektasi Wall Street dengan lonjakan 51 peratus keuntungan kuartalan, seperti jualan yang lebih tinggi andalannya Windows dan perisian Office knocked down kebimbangan iPad Apple Inc akan menggigit keluar dari perniagaan utamanya.
Sahamnya, turun 14 peratus tahun ini, naik 3 peratus pada selepas perdagangan-jam. Walaupun dua kali ganda jualan dan keuntungan dalam lapan tahun terakhir, saham Microsoft telah mendekam sebahagian besar pada tahap yang sama, kerana pelabur bimbang tentang kemampuannya untuk melawan saingan baru seperti Google Inc atau menyesuaikan diri dengan cara baru untuk pengkomputeran.
Pertumbuhan keuntungan kuartalan dibantu oleh pelancaran video game Halo terkini blockbuster, tapi dibesar-besarkan oleh penangguhan beberapa pendapatan Windows pada suku tahun lalu dan tersanjung dengan dibandingkan dengan tahun lalu, ketika ekonomi baru saja muncul dari kemerosotan .
Microsoft Windows 7 telah menjual 240 juta memecahkan rekod kopi sejak dilancarkan setahun yang lalu dan yang Office suite aplikasi, yang debut musim semi ini, adalah dari awal yang kuat.
“Laporan tentang kematian Windows dan Office yang prematur – syarikat masih merupakan mesin arus kas,” kata Colin Gillis, penganalisis di BGC Kewangan. “Orang-orang membeli sekitar $ 10 bilion Windows dan Office triwulan ini. Mesin kembar dari Microsoft masih menembak.”
Di antara mereka, unit Windows dan Office menyumbang lebih daripada 60 peratus jualan dan lebih dari 80 peratus daripada keuntungan, anjak keluar Non Operations kerugian.
Wall Street umumnya mengharapkan Windows dan Office jualan untuk mengesan jualan PC, menunjukkan pertumbuhan sekitar 7 peratus dalam suku saat ini.
ONLINE KERUGIAN
perkhidmatan dalam talian Microsoft bahagian, yang mengandungi enjin carian dan portal Bing MSN, merupakan titik paling lemah pada suku syarikat, dengan pelebaran merosot 17 peratus menjadi $ 560 juta. Unit, yakni melakukan pelaburan besar-besaran dalam usaha untuk mengejar ketinggalan dengan pemimpin carian iklan Google dan sekarang kekuatan Yahoo Inc carian web, telah kehilangan $ 6 bilion pada lima tahun terakhir.
“Aku benci nit-memilih terlalu banyak, tapi kami selalu ingin melihat perniagaan perkhidmatan dalam talian melakukan bahkan lebih dari itu tidak,” kata Andrew Miedler, seorang penganalisis di Edward Jones, menunjukkan bahawa pertumbuhan pendapatan pada unit lambat meski pemulihan berasaskan luas dalam pengeluaran iklan.
“Kami ingin melihat hal yang lebih besar dari bahagian dalam talian kerana Microsoft keperluan lain tiang di hujung jalan, dan iklan online adalah pasaran yang cukup besar.”
Microsoft disusuli oleh Apple archrival sebagai syarikat teknologi paling berharga pada bulan Mei, dan Apple sudah tidak kelihatan lagi kerana sebagai pelanggan kawanan untuk membeli telefon dicelup dan tablet.
Tetapi syarikat itu tidak melihat ada kesan buruk pada jualan komputer yang menjalankan Windows kerana peranti tablet popular iPad Apple, yang dekat dengan menjual 8 juta unit, kata Chief Financial Officer Peter Klein.
“Kami belum melihat bahawa sama sekali,” kata Klein. “Penganalisis yang telah melakukan kajian tentang itu, sebahagian besar berfikir ini (pasaran tablet) adalah aditif untuk pasaran PC sebagai lawan, bukan PC.”
Beats THE STREET
syarikat perisian terbesar di dunia membukukan laba suku pertama fiskal sebesar $, 5,4 bilion atau 62 sen per saham, naik dari $ 3.6 bilion atau 40 sen per saham, pada suku tahun lalu. Bahawa rata-rata mengalahkan anggaran Wall Street sebanyak 55 sen pada saham, menurut Thomson Reuters I / B / E / S.
Penjualan naik 25 peratus menjadi $ 16200000000, di depan $ 15800000000 rata-rata anggaran penganalisis.
Klein berkata syarikat yang terus membeli komputer baru, mempertahankan pemulihan dalam belanja teknologi tinggi, tapi pelanggan tidak begitu kuat.
“Kami merasa sangat baik tentang refresh perniagaan,” kata Klein. “Di sisi pelanggan, mungkin agak sedikit kurang dari orang diantisipasi, tapi masih pertumbuhan.”
Pada suku terbaru, Microsoft Office Unit adalah mesin terbesar, menyumbang $ 3400000000 keuntungan. Unit Windows seterusnya paling menguntungkan dengan US $ 3,3 bilion.
Server dan unit alat, yang menjual perisian dan perkhidmatan balik pengkomputeran berasaskan internet dan simpanan data – apa yang disebut “cloud computing” – menyumbangkan $ 1.6 bilion pada keuntungan.
hiburan Microsoft dan unit peranti, yang menjual Xbox popular dan perisian telefon kurang berjaya, dilaporkan $ 382.000.000 keuntungan, dibantu oleh jualan game Halo. Angka dari unit ini diharapkan dapat meningkatkan suku ini, sebagai perisian telefon baru Microsoft dan Kinect gerakannya-controller untuk Xbox mulai dijual di Amerika Syarikat bulan depan.
Seperti menerima bahawa kemungkinan besar tidak akan merebut kembali syarikat go-go pertumbuhan pada 1990-an, Microsoft baru-baru ini mengadopsi fokus yang tajam pada kawalan kos dan margin keuntungan. Ini memotong 5.800 kerja tahun lalu dan baru-baru ini mengatakan sisa 89.000 pekerja mereka perlu memberi sumbangan untuk kos kesihatan mereka untuk pertama kalinya pada tahun 2013.
Microsoft terjebak untuk menganggarkan nya $ 26900000000 menjadi 27300000000 $ dalam jumlah kos operasi tahun fiskal ini.
“Syarikat ini menempel agama yang baru-ditemui pada kos,” kata Kim Caughey Forrest, penganalisis senior pada Fort Pitt Capital. “Dulu ‘Mari kita melemparkan segalanya di itu dan tidak peduli berapa kos.” Itu bagus jika anda tumbuh gangbusters, tapi sekarang kita melihat pertumbuhan dengan margin dan itulah apa yang ingin kita lihat sebagai pelabur. “

Entry filed under: Berita Ekonomi. Tags: , , , , .

Giants kekalahan Rangers untuk memimpin 2-0 World Series AS tidak berusaha untuk “mengandungi” China: Clinton


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: