Ujian amaran masalah simen sebelum BP letupan

October 29, 2010 at 3:48 am

WASHINGTON – Ujian dilakukan sebelum letupan mematikan minyak BP dengan baik di Teluk Mexico mesti mempunyai mengangkat keraguan tentang semen yang digunakan untuk menutup dengan baik, tetapi syarikat dan kontraktor yang cementing digunakan anyway, penyelidik dengan yuran tumpahan presiden minyak, Khamis .
Ini adalah penemuan pertama dari yuran melihat ke penyebab ledakan 20 April yang menewaskan 11 pekerja dan menyebabkan tumpahan minyak lepas pantai terbesar dalam sejarah AS. Dan tampaknya bertentangan dengan kenyataan yang dibuat oleh Halliburton Co, yang mengatakan ujian yang menunjukkan campuran semen stabil. Syarikat ini bukan mengatakan baik desain dan operasi BP bertanggung jawab atas bencana.
Campuran semen yang gagal untuk mengelakkan minyak dan gas dari memasuki telaga telah dikenalpasti oleh BP dan lain-lain sebagai salah satu punca kemalangan.
BP dan Halliburton memutuskan untuk menggunakan bubur busa yang dicipta oleh nitrogen menyuntikkan ke semen untuk mengamankan dasar perigi, keputusan di luar ahli mengkritik.
Panel mengatakan bahawa dari empat ujian yang dilakukan pada bulan Februari dan April oleh Halliburton, hanya satu – yang terakhir – menunjukkan campuran akan terus. Namun keputusan ujian yang berjaya tunggal yang tidak dibahagi dengan BP, dan tidak mungkin telah mencapai Halliburton, sebelum semen itu dipam, menurut surat yang dihantar kepada pesuruhjaya Khamis oleh kepala peguam Fred penyiasatan H. Bartlit Jr
BP telah di tangan pada saat letupan itu hasil hanya salah satu ujian – analisis Februari dihantar ke BP oleh Halliburton dalam surat 8 Mac e-yang menunjukkan adanya semen bisa gagal. Bubur diuji dalam kes yang sedikit berbeza adalah campuran, dan mengambil sedikit berbeza baik desain, tetapi tidak ada penunjuk bahawa Halliburton ditandakan masalah bagi BP, atau bahawa BP telah kebimbangan, surat tersebut.
“Halliburton (dan mungkin BP) harus menimbang mendesain ulang bubur busa sebelum mengepam itu pada Macondo baik,” tulis Bartlit.
Bebas ujian dilakukan untuk yuran oleh Chevron pada campuran hampir identik juga dikeluarkan Khamis. Keputusan menyimpulkan bahawa campuran semen tidak stabil, menimbulkan pertanyaan tentang kesahihan ujian akhir Halliburton’s.
BP, sebagai sebahagian daripada penyiasatan dalaman, juga dilakukan ujian bebas yang menunjukkan campuran semen cacat, tetapi analisis yang dikritik oleh Halliburton, yang mengatakan itu bukan formula yang benar. Laporan BP juga menyebutkan ujian semen Halliburton dilakukan pada pertengahan bulan April, tapi tampaknya BP mendapatkan keputusan selepas kemalangan itu dan metodenya dianggap cacat.
Sebaliknya, yuran memperoleh tambahan proprietari dari Halliburton serta resep untuk kembali membuat bubur yang digunakan pada baik. Satu setengah galon campuran aktual yang digunakan di rig tetap, tetapi ditahan sebagai bukti dalam penyiasatan jenayah dan sivil.
Seorang juru bicara untuk Halliburton mengatakan syarikat sedang meninjau penemuan. BP mengatakan tidak akan mempunyai komen pada panel itu kesimpulan Khamis.

saham Halliburton turun dari dekat $ 34 menjadi di bawah $ 30 di perdagangan New York pada setengah jam selepas yuran ini merilis temuannya. Saham pulih sedikit, dan ditutup pada $ 31,68, turun $ 2,74, atau 8 peratus. BP saham naik dari $ 40,38 ke $ 41,28, lalu dengan cepat berbalik arah dan jatuh ke $ 40,28. Saham yang selesai perdagangan dengan keuntungan 49 sen pada $ 40,59.
Dalam kesaksian sebelum Coast Guard bersama-Biro Pengurusan Tenaga Ocean panel penyiasatan, Halliburton jurutera Jesse Gagliano, ketika ditanya apakah ia akan tuangkan simen yang sama lagi, mengatakan dia akan. Thomas Roth, seorang wakil presiden di syarikat itu, berkata sebelum sebuah panel dirakit oleh National Academy of Engineering pada September bahawa Halliburton telah menggunakan semen busa pada 1,000 pekerjaan, termasuk 279 telaga pada 15.000 kaki atau lebih.
Roth juga menyalahkan desain BP dan keputusan BP untuk tidak menjalankan ujian untuk mengesahkan semen telah ditetapkan dengan betul. Ia juga mengatakan semen Halliburton’s bisa saja tercemar oleh lumpur yang berpusat minyak BP yang digunakan untuk mengebor perigi. pencemaran tersebut dapat membentuk saluran di semen di mana minyak dan gas dapat melarikan diri.
Para penyelidik bebas tidak alamat keputusan lain yang boleh turut menyebabkan kegagalan semen itu dan akhirnya letupan, seperti keputusan BP untuk menggunakan centralizers lebih sedikit dari yang disyorkan oleh Halliburton. Centralizers pastikan perpipaan telaga adalah berpusat di dalam perigi sehingga bon semen dengan betul.
BP juga telah dikritik kerana tidak melakukan ikatan semen panjang, ujian yang memeriksa selepas simen dipam ke bawah apakah itu aman. Ada juga pertanyaan tentang apakah BP dipam semen turun cukup untuk menutup dari dasar perigi, yang terletak lebih daripada tiga kilometer di bawah paras laut.

Entry filed under: Berita Dunia. Tags: , , , , , .

sumber AP: Paling tentera AS, keluarga mengatakan gay OK FDA menolak sangat diantisipasi ubat diet Qnexa


Categories

Arkib Blog

Disclaimer

Blog ini ditulis secara bebas oleh para penyumbang berita. Kami tidak bertanggungjawab diatas kesahihan berita-berita yang diterbitkan.

%d bloggers like this: